Respiratorius erhåller patentgodkännande i Indien för RESP1000-serien

Respiratorius patentansökan (NOVEL BRONCHODILATING ALPHA, BETA-UNSATURATED AMIDES) gällande den kemiska substansklassen RESP1000 för effektivare behandling av KOL och astma är nu även godkänd i Indien.

RESP1000-serien består av substanser med potential att utvecklas till läkemedel för behandling av KOL och astma. Pre-klinisk forskning har klarlagt att substanserna har en kraftigt luftrörsvidgande effekt på de små luftvägarna, både för normal lungvävnad och vävnad från KOL-patienter. Substanserna har också en dokumenterad antiinflammatorisk effekt.

Respiratorius AB tecknade under 2014 ett avtal med Cadila Pharmaceuticals Ltd om att utveckla läkemedel för behandling av KOL och astma. Samarbetet innefattar preklinisk och klinisk utveckling av läkemedelskandidater ur RESP1000-serien. Utvecklingen genomförs vid Cadila Pharmaceuticals anläggning i Ahmedabad, Gujarat, Indien.

”Det är ett strategiskt viktigt patentgodkännande med tanke på att utvecklingen sker i Indien. Patentet är sedan tidigare godkänt i USA, Japan och Europa vilket sammantaget ger Respiratorius en stark position med godkända patent på flera stora och viktiga marknader” säger VD Johan Drott i en kommentar.

Respiratorius AB (publ) utvecklar läkemedelskandidater, med ambition att kunna lansera läkemedel mot bland annat folksjukdomarna cancer, kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) och svår astma. Dessutom innehåller projektportföljen ett projekt för förbättrad diagnostisering av vissa hjärt-kärlsjukdomar.