8 nya restauranger i Göteborg ansluter sig till ResQ Club

Report this content

Flera nya restauranger i Göteborg har anslutit sig till maträddningstjänsten ResQ, som är en digital tjänst som kan användas via iOS, Android eller internet och erbjuder högkvalitativa rätter som överproducerats och riskerar att slängas till ett reducerat pris. I Göteborg är de senaste nya restaurangtillskotten: Matminnen, Kooperativet, Backa Eat, Encounter Asian Cousine, Sweet and Sour, Sjöbarens två restauranger i Haga och Lorentzberg och Lindholmens Matsal.

Efter bara nio månader har appen lanserats i 25 städer i fem europeiska länder. Fler än 20 nya restauranger ansluter sig per vecka och över 100 000 portioner har räddats sedan starten. Tjänsten lanserades nyligen i Göteborg, Malmö och Stockholm och bara i Göteborg har ResQ Club redan 1 000 användare.

Restaurangerna får möjlighet att sälja bra men överbliven mat, kunderna kan köpa mat till bra pris – till 40-70 procents rabatt – samtidigt som alla bidrar till mindre matsvinn och därmed klimatpåverkan. Nu har alltså trenden börjat få fäste även i Göteborg där totalt 15 restauranger finns tillgängliga.

-        Det är otroligt viktigt och roligt att restaurangerna vill hjälpa till att uppmärksamma det onödiga i att slänga mat. Allt fler restauranger, caféer och hotell upptäcker nu fördelarna med att ansluta sig till oss. Tillsammans kan vi minimera våra fotspår på jorden och att ta till vara på kvalitativ mat är ett steg i rätt riktning, säger Mikael Melin, ansvarig för ResQ Club i Sverige.

Om matsvinn
En studie av Potsdam Institute visar att cirka 40 procent av all mat som produceras aldrig blir uppäten. Sverige är bland de värsta överkonsumenterna i Europa och världen. Varje år slänger restauranger i Sverige i snitt nio kilo mat per person, vilket placerar Sverige som det femte sämsta landet när det gäller matsvinn i Europa, enligt Europeiska kommissionen.

Om ResQ Club
ResQ är en tjänst som gör det möjligt att rädda ätbart med hög kvalitet från att hamna i restaurangers och caféers soptunnor. Tjänsten fungerar med iOS och Android eller via en webbläsare (www.resq-club.com/app). Med ResQ blir alla vinnare! Kunderna får möjlighet att köpa bra mat enkelt till en billig peng. Restaurangerna och caféerna tjänar pengar på överbliven mat. Samtidigt gör vi alla miljön en tjänst genom att minska matsvinnet.  ResQ Club finns idag i fler än 25 städer i 7 länder, och kommer att lanseras i ytterligare länder innan årsskiftet. Tjänsten har över 60,000 anslutna användare och mer än 100 000 portioner har redan räddats. Antalet anslutna restauranger är cirka 400 stycken och det tillkommer cirka 20 per vecka.

Mikael Melin
Country Manager i Sverige