• Resurs Holding/

Resurs Bank lanserar Loyo Pay – första appen för mobila betalningar som fungerar både i butik och på nätet

Resurs Bank vann utmärkelsen ”Årets Bankapp” 2015 med Loyo. I november 2016 släpptes beta-versionen av Loyo Pay och nu ökar banken kundnyttan ytterligare genom att lansera tjänsten fullt ut. Med lanseringen är Resurs Bank den första banken att erbjuda sina kunder en digital betaltjänst som fungerar i alla kanaler; vid e-handel, i appar och i fysiska butiker.

Den tekniska utvecklingen på betallösningar går fort och Resurs Bank tar med Loyo Pay en frontposition även inom mobila betaltjänster. Enligt E-barometern ökar intresset för e-handel i mobilen kraftigt. Under 2016 gjorde i genomsnitt 31 procent av de svenska e-handelskonsumenterna ett köp med sin mobiltelefon.

”Det har länge talats om att mobilen är framtidens plånbok och nu gör vi det verkligt för våra kunder. Loyo Pay gör det enkelt och smidigt att handla i alla kanaler samtidigt som avancerade säkerhetsmetoder erbjuder trygga och säkra köp. En riktig omni-plånbok”, säger Kenneth Nilsson, VD på Resurs Bank.

Lanseringen passar väl in i dagens uppkopplade livsstil med förväntan om en smidig och säker upplevelse oavsett inköpskanal. Av de hundratal personer som testat Loyo Pay, sedan den släpptes i beta-version i november 2016, säger hela 73 procent att det är ”enkelt” eller ”mycket enkelt” att använda Loyo Pay. Testpersonerna säger vidare att Loyo Pay har en bra design, känns säker och att de uppskattar att slippa bära med sig det fysiska plastkortet när de ska betala.

Testpersonerna konstaterar dock att handeln fortfarande ligger efter med att implementera den nya tekniken och få den att fungera. Allt fler butiker erbjuder sina kunder att betala med mobilen och konverteringen drivs på av ett EU-krav som säger att samtliga betalterminaler i Europa ska ha stöd för NFC den 1 januari 2020.

Loyo Pay fungerar i alla butiker som har NFC-anslutna terminaler och i alla nätbutiker där e-handlaren erbjuder Masterpass som betalningsalternativ. För att använda Loyo Pay krävs en Androidtelefon samt ett Mastercard-kort utgivet av Resurs Bank, t.ex. Supreme Card. Loyo Pay laddas ner från Google Play.

För närvarande kan tjänsten inte användas med iphone, då Apple valt att spärra NFC-tekniken.

Joakim Wallin, Head of Cards Resurs Bank, joakim.wallin@resurs.se
Magnus Lilienström, Press Relations Manager Resurs Bank, magnus.lilienstrom@resurs.se

Resurs Holding (Resurs), som verkar genom dotterbolagen Resurs Bank och Solid Försäkring, är ledande inom retail finance i Norden och erbjuder betallösningar, konsumentlån och nischade försäkringsprodukter. Resurs har sedan starten 1977 etablerat samarbeten med fler än 1 200 butikskedjor och sammanlagt cirka 35 000 butiker. Därigenom har Resurs byggt en kundbas på cirka 5 miljoner privatkunder i Norden. Resurs Bank har sedan 2001 bankoktroj och står under tillsyn av Finansinspektionen. Resurskoncernen har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Vid utgången av 2016 uppgick antalet anställda till 728 personer och låneportföljen till cirka 21,2 miljarder kronor. Resurs är sedan 29 april 2016 noterat på Nasdaq Stockholm.