25 sommarjobbande Pantamerabud gör miljöinsats

Med ett snitt på 154 pantade burkar och PET-flaskor per person under 2012 står Sverige högt upp på världstopplistan i pantning. För att öka pantningen ytterligare har Pantamera anlitat cyklande sommarjobbare som ska samla in pant i utvalda turiststäder under sommaren. Alla pantpengar går till MinStoraDag.

Undersökningar visar att när vi konsumerar vår dricka utomhus, som vi ofta gör under sommaren, är vi inte lika bra på att panta som när vi befinner oss i hemmet. Därför satsar Pantamera på att göra det lättare att bli av med sin pant utomhus, bland annat genom cyklande Pantamerabud. Alla pantpengar som samlas in av Pantamerabuden går till MinStoraDag, stiftelsen som hjälper svårt sjuka barn att förverkliga sina drömmar.

– Vi vet att de allra flesta vill panta sina burkar och PET-flaskor, men när man befinner sig utomhus på picknick eller på stranden är det inte alltid så lätt att göra sig av med panten. Pantamerabuden underlättar för semesterfirare samtidigt som de gör en insats för miljön och hjälper svårt sjuka barn att kunna förverkliga en dröm, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Hållbart sommarjobb
Sammanlagt är det 25 ungdomar som jobbar som Pantamerabud i sex utvalda semesterstäder; Visby, Borgholm, Stockholm, Göteborg, Malmö och Båstad. Jobben har varit eftertraktade med många sökande i varje stad.

– Det känns jättebra att kunna erbjuda ungdomar ett hållbart sommarjobb och roligt att så många varit intresserade. Det är ett tecken på att det är trendigt bland unga att göra en miljöinsats. Dessutom är det ett sunt jobb där man får mycket frisk luft och motion, säger Katarina Lundell.

Liten handling gör stor skillnad
Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi jämfört med nytillverkning.

– Vår vision är att alla burkar och PET-flaskor som säljs också ska pantas. Det här är en av många insatser vi gör för att öka återvinningen ytterligare. Under sommaren pågår också tävlingen ”Pantletare” där vem som helst kan delta och både tjäna pengar och vinna fina priser, säger Katarina Lundell.

Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera/Returpack

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år.

Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu/