• Returpack/

Hälften av landets kommuner har pantrör – nu erbjuder Pantamera alla kommuner att testa

Under sommaren när många väljer att luncha eller fika i stadsparker eller på stranden, är risken större att en eller annan urdrucken burk och PET-flaska glöms kvar eller hamnar i papperskorgen. Nu erbjuder Pantamera landets alla kommuner att testa pantrören för att öka återvinningen och samtidigt minska nedskräpningen.

Sverige är ett av de bästa länderna i världen när det kommer till pantning. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Miljövinsterna när det gäller återvinning av aluminium och PET-material är stora och Pantamera vill med pantrören öka återvinningen ytterligare.

– I de konsumentundersökningar som vi regelbundet genomför framgår det att många av de burkar och flaskor som inte återvinns är sådana som konsumeras utomhus. Och på sommaren blir det extra mycket i samband med picknicks, festivaler, stadslopp och andra utomhusaktiviteter, säger Katarina Lundell, marknadschef på Pantamera/Returpack.

Ge och ta - så funkar pantrören
Pantrören monteras bredvid papperskorgar i stadsparker och i andra utomhusmiljöer där det rör sig mycket människor. Man lägger sin urdruckna burk eller PET-flaska i pantröret, så kan någon annan ta med den och panta den i en pantautomat.

– Vi vill att det ska vara lätt att göra rätt, och enklare kan det knappast bli. Du som konsumerar din dricka utomhus kan enkelt göra dig av med din tomma burk eller PET-flaska genom att lägga den i pantröret. På så sätt gör du både naturen och någon annan en tjänst. Det handlar om att ge och ta och samtidigt göra en insats för miljön, säger Katarina Lundell.

Hundratal ska bli fler
Ett hundratal av Sveriges kommuner har redan börjat använda pantrören. Och det har visat sig att en burk eller PET-flaska som lagts i ett pantrör sällan blir liggande längre än några minuter innan någon kommer förbi och plockar upp den. Pantrören bidrar på så sätt till att hålla rent i naturen och öka återvinningen.

– Den som tycker att det ska sättas upp pantrör i sin favoritpark eller någon annan stans, kan tipsa sin kommun. I sommar erbjuder vi alla kommuner att testa fempantrör utan någon kostnad, säger Katarina Lundell.

Lovisa Lannerstedt, kommunikatör Returpack/Pantamera
lovisa.lannerstedt@returpack.se

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/