Lyckat miljösamarbete i fjällen – sportlovsfirare pantar mera

Varje år turistar cirka 2,3 miljoner svenskar i fjällen. Samtidigt konsumerar de en hel del dryck på burk och flaska. För tredje året i rad samarbetar Pantamera med skidanläggningar för att så många dryckesbehållare som möjligt ska återvinnas. Efter mycket goda resultat satsar två av fjällens största aktörer nu ytterligare på samarbetet.

– Konceptet Pantamera drivs av Returpack, som ansvarar för det svenska pantsystemet. Vi arbetar ständigt för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor, bland annat genom samarbeten med andra aktörer. Satsningarna i fjällen är ett bra exempel på hur stor skillnad den här typen av samarbeten kan göra. Under 2012 samlade vi in hela 350 000 burkar och PET-flaskor i fjällen, en stor besparing för miljön, berättar Katarina Lundell, kommunikationschef för Returpack och Pantamera.

Pantamera som del av hållbarhetsprogram

Fjällsatsningen innebär att Pantamera placerar ut designade pantbehållare runt om skidanläggningarna och att information om pantning ingår i anläggningarnas informationsmaterial. Dessutom har både Skistar Sälen och Idre Fjäll tagit med Pantamera i sina hållbarhetsprogram.

– Att ta ansvar för mer än upplevelser i fjällen är viktigt för oss. Samarbetet med Pantamera går hand i hand med vårt eget arbete för miljön. Med pantpengarna inspirerar vi till snöglädje och skidåkning via vårt viktiga samarbetsprojekt Alla på snö, säger Linda Morell, Nordisk Reklam- och PR chef Skistar.

– Genom samarbetet med Pantamera visar både Skistar Sälen och Idre att de menar allvar med sitt miljöarbete. Dessutom har de valt att skänka alla pantpengar till miljöprojekt, säger Katarina Lundell.

Panta för miljön

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta och återvinner nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Miljövinsten är stor, genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi jämfört med nytillverkning.

Uppmanar till fler samarbeten

Förutom skidanläggningar samarbetar Pantamera med bland annat idrottsföreningar, nöjesparker, mässor, campingar, kommuner och Sjöräddningssällskapet för att minska nedskräpning och öka återvinningen.

– Vi hoppas på ett nytt svenskt pantrekord i år. Därför vill vi uppmana fler organisationer och företag att ta hand om sin pant. Vi är alltid öppna för fler samarbeten och kan bistå med goda råd och hantering av panten, säger Katarina Lundell.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack

Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet i alla led – ett system i världsklass. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Naturvårdsverket har satt upp som mål att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 88 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. På Returpacks fabrik tar man emot cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor per år. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/