Många vill panta mycket och snabbt

Vi i Sverige är bland de bästa i världen på att panta. En av anledningarna är det väl utbyggda pantsystemet. För några år sedan satsade Pantamera på en helt ny pantlösning för dem med mycket pant – den så kallade Pantamera Express-automaten som nu finns på 31 återvinningscentraler runt om i landet. Och många väljer att ta med sin pant till återvinningen, sammanlagt har 60 miljoner burkar och flaskor samlats in genom Pantamera Express.

I en Pantamera Express kan den som pantar hälla i panten direkt från säcken. Att blanda burkar och PET-flaskor är inget problem, så länge inget annat följer med. På bara ett par minuter har maskinen sorterat och räknat ihop ett hundratal förpackningar. Dessutom kan den som pantar välja mellan tre olika utbetalningssätt; att få panten insatt på sitt konto, som värdecheck eller att skänka sina pantpengar till välgörenhet.

– Det är jättekul att se att så många passar på att panta samtidigt som man åker med annat till återvinningscentralerna. Det har också bidragit till att pantningen totalt har ökat i landet, säger Carita Classon, produktchef på Returpack.

Den mängd pant som har samlats in genom Pantamera Express innebär en energibesparing på cirka 12 miljoner kilowattimmar. Den energin räcker för att ladda 1,4 miljoner mobiltelefoner i ett helt år.

Det ska vara lätt att göra rätt

Pantamera jobbar ständigt för att hitta nya smartare och enklare sätt att panta för att ännu fler ska panta mera. Gunnar Weiring, verksamhetsutvecklare på Vafab Miljö som driver 18 återvinningscentraler i och runt Västmanland, är en av dem som välkomnat Pantamera Express.

– Att sortera ut panten, alltså de rena materialen aluminium och PET, ligger helt i linje med vår övergripande ambition att få kunderna att sortera så mycket som möjligt. Dessutom har det varit efterfrågat hos oss att man ska kunna panta på återvinningscentralerna. Pantamera Express har underlättat för många av våra kunder samtidigt som det bidrar till en effektivare energiåtervinning, säger Gunnar Weiring.

– Att öka tillgängligheten är en viktig del i att utveckla pantsystemet och göra det lätt för konsumenterna att göra rätt. Pantamera Express är en av våra största satsningar de senaste åren. Nu finns automaterna på 31 olika platser runt om i landet och vårt mål är att det ska bli ännu fler, säger Carita Classon.

Återvinn julen

Enligt Pantameras statistik är julen en av de tiderna på året som vi både konsumerar mer dryck på burk och flaska och pantar som mest. Högsäsongen gäller också på landets återvinningscentraler. I år vill Pantamera att ännu fler ska hitta till de Pantamera Express-automater som finns runt om i landet.

– Vi gör ett antal riktade digitala kampanjer, bland annat till dem som söker information om sin närmsta återvinningscentral. På så sätt hoppas vi fånga upp det vi kallar ”julmusteffekten”, och underlätta för ännu fler att återvinna sin jul, säger Carita Classon.

Läs mer om Pantamera Express här.

Så har vi räknat:
En enhet (burk/flaska) ger i genomsnitt 0,2 kilowattimmar (kWh). Att ladda en mobiltelefon i ett år har en energiåtgång på 8,32 kWh.

Carita Classon, produktchef Pantamera/Returpack
carita.classon@returpack.se

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot 1,85 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/