Mora IK Ungdom från Dalarna vann Pantameras miljötävling

Pantameras miljötävling Föreningskampen är avgjord. I år vanns tävlingen av den Mora IK Ungdom från Dalarna. Över 1 900 föreningar deltog i årets upplaga av Föreningskampen, och tillsammans samlade de in över 18 miljoner burkar och PET-flaskor. Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och PET-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant. Årets tävling gav över 15,6 miljoner till Sveriges föreningsliv.

För femte året har Pantamera genomfört miljötävlingen Föreningskampen. I år deltog över 1 900 föreningar i tävlingen och tillsammans har de samlat in över 18 miljoner förpackningar. Allra flest förpackningar lyckades Mora IK Ungdom samla in - fantastiska 204 450 burkar och PET-flaskor! Förutom pantpengarna får de en check på ytterligare 15 000 kronor.

Både miljön och föreningskassan är vinnare

Årets Föreningskamp har inte bara gett klirr i föreningskassorna med över 15,6 miljoner i insamlade pantpengar. Den insamlade panten motsvarar dessutom en energibesparing på över 3 354 482 kWh – lika mycket energi som det går åt att värma upp 249 medelstora villor under ett år.

Sedan förra året har fler föreningar upptäckt fördelarna med att delta i Föreningskampen, och drygt 400 nya föreningar har anslutit sig. Konceptet har också fått större spridning och nu finns det deltagande föreningar över nästan hela landet.

– Det finns ett enormt engagemang hos föreningarna runt om i Sverige, och det är härligt att så många väljer att samla in pant som ett sätt att få in pengar samtidigt som de gör en miljöinsats. Det känns riktigt bra att vi på Pantamera kan vara med och bidra till det, säger Rickard Andersson, produktchef för Pantamera på Returpack.

Fakta:

Sedan 2012 har Pantamera drivit ett insamlingskoncept riktat till föreningar i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Här finns mer information om konceptet: http://www.pantamera.nu/foreningar/ År 2013 genomfördes den första Föreningskampen.

Nationell placering Förening Län Antal burkar och flaskor
1 Mora IK Ungdom Dalarnas län                                     204450
2 Tvååkers IF Hallands län                                     192450
3 Pingvin Rugby Klubb Skåne län                                         184000