Mot mobbning för miljön – Pantamera och Friends i gemensam kampanj

Idag, måndag, lanserar Returpack/Pantamera och Friends en gemensam kampanj för att minska mobbningen i våra skolor och samtidigt göra en insats för miljön. Skolor, företag och privatpersoner kan via specialdesignade pantkärl samla in sina burkar och flaskor. Pantpengarna hjälper sedan Friends i sitt arbete mot mobbning.

Pantamera lanserar tillsammans med anti-mobbningsorganisationen Friends, en gemensam kampanj för att öka återvinningen av burkar och petflaskor och samtidigt arbeta mot mobbningen i våra skolor. Kampanjen #pantamotmobbning kommer att pågå fram till nästa sommar.

– Vi är väldigt glada över möjligheten att tillsammans med Returpack kunna bidra till en hållbar närmiljö inom skolan och på företag runt om i Sverige. Intäkterna från det här initiativet ger oss möjlighet att fortsätta driva kampen mot mobbning och utbilda fler skolor, förskolor och idrottsföreningar, säger Jesper Albansson, ansvarig för företagssamarbeten och sponsring vid Friends.

Kampanjen riktar sig till främst till skolor och företag, men även privatpersoner är välkomna att delta. All pant som samlas in skänks oavkortat till Friends arbete mot mobbning. På kampanjsidan www.pantamera.nu/pantamotmobbning kan man enkelt följa hur mycket pant som samlas in. Här finns även information om hur man kan anmäla sig för att delta i arbetet mot mobbning och för miljön.

”Hej – ett litet ord, en liten burk. Du kan göra skillnad”
De senaste åren har Returpack arbetat aktivt för att öka tillgängligheten till pantsystemet för konsumenterna. Idag finns det fler än 10 000 ställen där man kan lämna sin pant, av dessa är drygt tretusen butiker med pantautomater.

– Kampanjen tillsammans med Friends är ett av många samarbeten vi har för att öka återvinningen och samtidigt samla in pengar till ett gott ändamål. Kan vi vara med och bidra till att mobbningen minskar i skolorna känns det extra bra, säger Rickard Andersson, produktchef för Returpack som driver Pantamera.

Rickard Andersson, produktchef Returpack/Pantamera
rickard.andersson@returpack.se

Jesper Albansson, ansvarig för företagssamarbeten och sponsring, Friends
jesper.albansson@friends.se