Nu kan Malmöbor panta mera på jobbet

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. Framför allt är vi duktiga på att panta de burkar och flaskor som vi konsumerar hemma. Däremot är vi inte lika bra på att panta på jobbet. Det vill Returpack tillsammans med Källa Drycker ändra på. Därför erbjuder man nu arbetsplatser i Malmö att få sin pant upphämtad på plats.

I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor i Sverige. Trots det så är det varje år drygt 200 miljoner burkar och flaskor som aldrig pantas. Malmöborna pantar i snitt 138 burkar och flaskor om året, vilket är något sämre sverigesnittet som ligger på 154.

– På många arbetsplatser saknas möjligheten att sortera pant. Som ett steg i vårt arbete med att öka pantningsgraden erbjuder därför Returpack, tillsammans med Källa Drycker, en möjlighet för arbetsplatser i Malmö att ansluta sig till det svenska pantsystemet, berättar Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.

Ett ställningstagande för miljön
De arbetsplatser som väljer att ansluta sig får ett startkit med kärl och säckar att samla upp panten i. Pantsäckarna hämtas sedan upp på plats och ersättning för panten betalas ut till arbetsplatsen inom några dagar.

– Det blir ett sätt för arbetsplatser att visa ett tydligt miljöengagemang. Pantpengarna kan dessutom bli ett extra tillskott till exempel till fikakassan eller personalfesten, förklarar Katarina Lundell.

Upphämtningen av en säck kostar 50 kronor, därefter 10 kronor per säck. Eftersom varje säck rymmer mellan 200-250 burkar eller PET-flaskor täcker alltså en säck med pant upphämtningskostnaden för flera säckar. Lagret av säckar fylls på kostnadsfritt i samband med upphämtningen.

5 pantade burkar = 3 timmar vid datorn
Att panta är en enkel vardagshandling som gör stor skillnad för miljön. Genom att tillverka en burk av återvunnet aluminium sparar man 95 procent energi, jämfört med nytillverkning.

– När man pantar fem burkar sparar man till exempel lika mycket energi som det går åt att ha en dator i gång under tre timmar. Vi hoppas att fler börjar panta på jobbet, säger Katarina Lundell.

Katarina Lundell, Kommunikationschef Returpack

Patrik Rosenlind, projektledare Källa Drycker
panta@kalladrycker.se

Mer information och bilder finns på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ab_svenska_returpack