Pant från flygplatser går till Läkare Utan Gränser

Returpack/Pantamera och Swedavia har inlett ett samarbete för att hjälpa Läkare Utan Gränser att rädda liv. Nu får fem svenska flygplatser pantkärl där resenärer kan skänka sina burkar och petflaskor. Pantpengarna går oavkortat till Läkare Utan Gränser.

Returpack inleder, tillsammans med flygplatskoncernen Swedavia, ett projekt för att öka återvinningen av burkar och petflaskor och samtidigt hjälpa människor i nöd. Projektet innebär att de fem flygplatserna Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Stockholm Bromma Airport, Umeå Airport och Luleå Airport, får specialtillverkade pantbehållare där resenärerna kan skänka sin pant till organisationen Läkare Utan Gränser.

– Om det här blir den succé vi hoppas på så vill vi, tillsammans med Swedavia, införa samma system på de fem övriga statliga flygplatserna, säger Rickard Andersson produktchef på Returpack.

Hållbart företagande
Pantprojektet ingår i Swedavias arbete för hållbart företagande. Insamlingen av burkar och petflaskor fyller flera viktiga syften.

– Vi arbetar för en hållbar utveckling och genom det här samarbetet ser vi till att öka återvinningen och på så sätt spara energi. Läkare Utan Gränser är dessutom en organisation som stämmer väl överens om vår syn på socialt ansvarstagande, säger Tove Möller på Swedavia.

Returpacks bedömning är att panten enbart från Arlanda är värd omkring en miljon kronor per år. Även om inte allt kommer att samlas in från start kan summan på sikt bli betydande. Samtidigt som projektet hjälper Returpack i arbetet att öka återvinningen ger det ett värdefullt bidrag till Läkare Utan Gränsers livsviktiga arbete i katastrofdrabbade områden.

– Tillskottet kommer att bidra till att förstärka våra möjligheter att rädda flera liv i katastrofdrabbade områden runt om i världen, säger Johan Mast på Läkare Utan Gränser.

Pantbehållarna kommer att placeras på olika platser på flygplatserna, bland annat intill säkerhetskontrollerna, där många resenärer idag lämnar ifrån sig petflaskor och burkar.

Varje burk och flaska gör skillnad
De senaste åren har Returpack arbetat aktivt för att öka tillgängligheten till pantsystemet för konsumenterna. Idag finns det fler än 10 000 ställen där man kan lämna sin pant, av dessa är drygt tretusen butiker med pantautomater.

– Vi är ständigt på jakt efter nya samarbeten för att underlätta för alla att panta sina burkar och flaskor. Samarbetet med Swedavia är ett av många goda exempel, säger Rickard Andersson.

Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där det behövs som mest. Läkare Utan Gränser bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

Swedavia äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan.

Rickard Andersson, produktchef Returpac
k/Pantamera
Tel: 011 191953
Mob: 0705-652944