Pantameras miljötävling 10 år – 100 000 elever har deltagit i Pantresan

Med tävlingen och utbildningspaketet ”Pantresan” har Pantamera utbildat och inspirerat låg- och mellanstadieelever kring miljö- och återvinningsfrågor sedan 2006. Sammanlagt har omkring 100 000 elever deltagit genom åren och intresset ökar för varje år.

Nu genomförs Pantresan för tionde året och redan några veckor efter att Pantamera öppnat årets upplaga har anmälningarna börjat strömma in från hela landet.

– Pantresan är en av de absolut viktigaste aktiviteter vi gör under året. Syftet är att i tidig ålder väcka barns miljöintresse och öka kunskapen kring återvinning. Att ändra attityder och beteenden är ett långsiktig arbete och då gäller det att ”vaccinera” de unga i tid. Det är fascinerande att tänka att de elever som deltog i Pantresan första året redan hunnit bli 17 år, säger Katarina Lundell, marknadschef på Pantamera/Returpack.

Klimatfrågan allt viktigare för unga
I den senaste undersökningen som WWF låtit genomföra på temat ”unga och klimatfrågan” framgår det tydligt att klimatfrågan blivit allt viktigare för de unga.

– Bland annat visar undersökningen att det som de unga främst har gjort för att minska sin egen klimatpåverkan är att källsortera mer. Och många säger också att de har påverkat sina föräldrar för att införa klimatsmarta vanor hemma. Det just det som Pantresan handlar om – både att förstå att ens eget beteende gör skillnad och att påverka andra, säger Katarina.

Många lärare har deltagit med olika klasser
Pantresan är ett mycket uppskattat utbildningspaket, både bland lärare och elever och flera lärare har deltagit många gånger. En av dem är Johan Samuelsson, lågstadielärare på Kulparksskolan i Lund  som också lyckats vinna Pantresan två gånger.

– Barnens intresse för miljöfrågor märks tidigare idag än det gjorde för några år sedan. Pantresan har varit ett bra komplement till den vanliga undervisningen som gjort att eleverna blivit medvetna om återvinningens positiva effekter. Barnen samlar burkar och flaskor överallt, de hjälper mer än gärna sina släktingar att panta, säger Johan Samuelsson.

Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera/Returpack

Pantamera drivs av Returpack AB för att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Vi arbetar för att säkra ett effektivt, hållbart och tillgängligt pantsystem. Målet är att 90 procent av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. Huvudkontoret, liksom fabriken ligger i Norrköping. Här tar vi varje år emot över 1,6 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.returpack.se www.pantamera.nu/