19 miljoner till forskning om reumatism

Reumatikerförbundet delar för 2014 ut närmare 19 miljoner kronor till forskning om reumatism. Syftet är långsiktigt, nämligen att forskningen ska komma på vad reumatism egentligen beror på och att alla reumatiker ska leva ett bra liv. Klinisk forskning som är nära patienten har prioriterats i årets anslag.

Reumatikerförbundet delar 2014 ut mer än 10,5 miljoner från Reumatikerfonden, samt ytterligare 900 000 kronor från anslutna stiftelser till forskning om rörelseorganens sjukdomar.

— Vi prioriterar klinisk forskning, alltså sådan forskning som i första hand sker nära patienten, säger Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet  i en kommentar.

Årets utdelning har omfattat många av de sjukdomar som finns i rörelseorganen:

— Det har handlat om  allt från utarbetande av nya behandlingar för barn och vuxna med artrit, livsstilsfaktorernas betydelse, systemsjukdomar som myosit, SLE, sklerodermi till om det finns något samband mellan tandlossning och reumatism berättar Anne Carlsson.

Utöver detta satsar Reumatikerförbundet även på speciella anslag till ett antal långsiktiga projekt om generell smärta och artros, samt ger stöd till forskartjänster.

Totalt sett anslås närmare 19 miljoner kronor till forskningen från Reumatikerförbundet och anslutna stiftelser under 2014.  Och syftet är långsiktigt. Alla reumatiker ska leva ett bra liv och lösningen på reumatismens gåta.

På Reumatikerförbundets hemsida kan du läsa mer om forskningsanslagen för 2014.

Citat

Vi prioriterar klinisk forskning, alltså sådan forskning som i första hand sker nära patienten.
Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet