Ortopediska kliniken Oskarshamn tilldelas Reumatikerförbundets patientsäkerhetsstipendium

2013 inrättade Reumatikerförbundet, Svensk Ortopedisk förening, SOF, och Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag, LÖF, ett patientsäkerhetsstipendium.

Årets stipendium tilldelas Oskarshamns ortopedklinik stipendiet enligt motiveringen:

”Oskarshamn har under många år arbetat med att sänka frekvensen protesrelaterad infektion, och kan nu visa upp siffror som bekräftar ett mycket framgångsrikt arbete till gagn för de patienter som opereras.”

Oskarshamns ortopedklinik belönas för att ha hittat ett arbetssätt som leder till färre djupa protesinfektioner. Från 2,2 procent 2008 till ett medelvärde på 0,7 procent för åren 2011 – 2014.

-         Landstinget i Kalmar län har ett motto som jag gillar ”varje dag lite bättre”. Varje medarbetare vet att de kan göra skillnad och det märks att alla drar sitt strå till stacken. Detta visar verkligen ortopedkliniken i Oskarshamn i praktiken, säger Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet.

Patientsäkerhetsstipendiet är instiftat för att stimulera fortsatt utveckling av patientsäkerheten inom svensk ortopedi genom att uppmärksamma och belöna utvecklings- eller förbättringsarbeten. Vinnare av patientsäkerhetsstipendiet ska visa, eller på goda grunder visa, att de minskar risken för vårdskador genom att arbeta strukturerat med dessa frågor. Juryn har lagt särskild tonvikt vid förbättringsarbetets generella tillämpbarhet i vården.

-         Oskarshamns ortopedklinik kan tjäna som modell för samtliga ortopedi- och reumatologikliniker i Sverige, säger Anne Carlsson.

Stipendiet uppgår år 2015 till 25 000 kronor och ska tilldelas medarbetarna på Oskarshamns ortopedklinik.

Program:

13.00 Välkomna

13.05 Utdelning av stipendiet (Anne Carlsson)

13.10 Oskarshamns ortopedklinik presenterar det arbete som de belönas för

13.30 Föreläsning om patientsäkerhet (Pelle Gustafsson, LÖF)

Välkommen till presskonferensen den 12 november. Plats: Forum Konferens, Södra Långgatan 15-17, Oskarshamn.

För mer information, kontakta Nina Unesi, pressekreterare Reumatikerförbundet, 070 190 35 60, nina.unesi@reumatikerforbundet.org

Reumatikerförbundet är Sveriges största patientorganisation med cirka 50 000 medlemmar. Vi företräder Sveriges närmare två miljoner personer som har en reumatisk sjukdom, fibromyalgi eller artros. Sedan 1952 har vi arbetat med att informera och sprida kunskap om reumatisk sjukdom och övriga sjukdomar i rörelseorganen, och med att påverka beslutsfattare på alla nivåer. Genom Reumatikerfonden stödjer vi forskning för att hitta lösningen på reumatismens gåta. De senaste tio åren har vi delat ut över 140 miljoner kronor till forskning.

Citat

Oskarshamns ortopedklinik kan tjäna som modell för samtliga ortopedi- och reumatologikliniker i Sverige.
Anne Carlsson