Rezidor presenterar Al Muna Karim Radisson Blu Hotel i Medina, Saudiarabien

Rezidor Hotel Group, som är ett av de snabbast växande hotellföretagen i världen, presenterar Al Muna Karim Radisson Blu Hotel i Medina, Saudiarabien. Anläggningen med sina 322 rum planerar att öppna under det tredje kvartalet 2009 och är Rezidors andra hotell i staden. Hotellkoncernens Al Madinah Paradise Radisson Blu Resort är också under utveckling och planerar att öppna under sista kvartalet 2010. ”Detta nya hotell är vårt tionde i kungariket Saudiarabien och visar tydligt hur viktig den här marknaden är för oss”, kommenterar Kurt Ritter, koncernchef och vd för Rezidor. Andra viktiga marknader med Rezidors hotell i landet är Riyadh, Jeddah, Mecka, Al Khobar and Yanbu. Al Muna Karim Radisson Blu Hotel ligger i Medinas hjärta (15 minuter från flygplatsen) - bara 200 meter från stadens viktigaste landmärke, Profetens moské, som rymmer profeten Muhammeds grav. Hotellet kommer att ha 322 rum, en restaurang som är öppen hela dagen, ett mötesrum och en shoppinggalleria. Tack vare sitt förstklassiga läge och sin höga standard är hotellet det bästa valet för de miljoner religiösa turister som besöker Medina varje år, särskilt under pilgrimsfärden Hajj. Medina är islams näst heligaste stad efter Mecka. Förutom Profetens moské finns många andra arkeologiska sevärdheter och viktiga landmärken som t.ex. Islamic University i Medina, Kung Fahd-institutet, där den heliga Koranen trycks, samt Quba-moskén (den äldsta moskén i Saudiarabien). Medina var profeten Muhammeds och hans följeslagares hem efter Hijra-utvandringen 622 e.Kr. Saudiarabien har gjort en massiv satsning för att kunna ta emot fler religiösa turister. Förändringarna har bl.a. inneburit en lättnad i visumrestriktionerna samt storskaliga projekt för infrastrukturen som innebär att flygplatsen byggs ut och att nya järnvägar och motorvägar byggs.