RFSL bjuder in kommuner till samarbete om hbt-ungdomars livsvillkor

Idag släppte Ungdomsstyrelsen en rapport om unga hbt-personers hälsosituation, den senaste i en lång rad rapporter som visar svart på vitt att hbt-ungdomar mår dåligt och far illa. Idag satsar kommunerna minimalt på dem trots att de har ett ansvar för ungdomarnas hälsa. Ugdomsstyrelsen föreslår flera åtgärder, bland annat att mötesplatser för hbt-ungdomar skapas i kommunerna.

– Det är dags att vi börjar samtala om hur kommunerna kan arbeta för att förbättra situationen för hbt-ungdomar. Därför vill RFSL bjuda in SKL* och kommunpolitiker från hela landet till en dialog om konkreta åtgärder och metoder, säger Sören Juvas, förbundsordförande för RFSL. Rapporten visar det vi sedan länge vetat. Idag står RFSL och ungdomsförbundet RFSL Ungdom för de allra flesta av de fåtal mötesplatser och stödinsatser som finns för hbt-ungdomar i Sverige. – Med RFSLs erfarenhet och kunskap om hbt-ungdomar och SKLs pågående arbete för att förbättra stödet till utsatta barn kan vi tillsammans lägga förutsättningarna för att varje ung hbt-person ska ha tillgång till det stöd som behövs, säger Sören Juvas. Ungdomsstyrelsens rapport visar bland annat att var femte ung hbt-person utsatts för våld i hemmet. En undersökning från Folkhälsoinstitutet i somras berättade om att var fjärde ung homo- eller bisexuell tjej försökt ta sitt eget liv. RFSL Ungdom konstaterade för bara några veckor sedan i en rapport att unga hbt-personer är särskilt utsatta för sexualbrott. * SKL är en sammanslutning av Sveriges Kommuner och Landsting.