Svenskarna i ny undersökning: Så är den ultimata kondomen

Report this content

Kondomen är det populäraste preventivmedlet i Sverige. Var fjärde person använder kondom för att skydda sig vid sex. Men vilka egenskaper har egentligen den ultimata kondomen enligt svenskarna? RFSUs undersökning Kådiskollen visar att 40 procent vill att kondomen ska vara extra tunn, öka den sexuella känslan och förstärka erektionen, drygt en fjärdedel önskar att kondomen skulle visa om sexpartnern har en könssjukdom.

Var fjärde svensk väljer att skydda sig med kondom när de har sex vilket gör gummit till den populäraste preventivmetoden i Sverige. Det visar RFSUs undersökning Kådiskollen som undersökningsföretaget GfK Norm genomfört bland svenskarna.

Extra tunn, lätt att rulla på
Kanske tack vare preventivmedlets popularitet har svenskarna många åsikter om vilka egenskaper en ultimat kondom ska ha. Fyra av tio vill att den ska vara extra tunn och något fler (44 procent) vill att den ska öka den sexuella känslan. Många verkar sikta på att komma till skott snabbare under älskogen. Hela 60 procent vill nämligen att kondomen ska vara lätt att sätta på.

–De tre egenskaper som ligger i topp för svenskarnas ultimata kondom är att den ska vara lätt att rulla på, vara extra tunn och att den gärna får hjälpa till med att öka den sexuella känslan. Vår kondom True Feeling är både extra tunn och lätt att sätta på och stämmer därför till stor del överens med den ultimata kondomens egenskaper. När vi lät konsumenter testa True Feeling var det flera som uppgav att de fick titta om den verkligen satt kvar, då det kändes som att ha ett sex utan kondom. Bättre omdöme för en kondom kan man nästan inte få, fortsätter Anette Otterström, Brand manager på RFSU.

Drygt en fjärdedel tycker att den ultimata kondomen skulle skvallra om sexpartnern har en könssjukdom. Att den gärna kunde fördröja orgasmen är också populärt men ett gummi som lyser i mörkret är dock inte efterfrågat.

Gummit populärast hos unga
Statistiken visar att kondomanvändandet varierar i åldrarna. Ungdomar mellan 15 till 20 år är de flitigaste användarna. Mer än en tredjedel av de unga väljer nämligen kondom som preventivmedel. Däremot är det inte lika vanligt bland de något äldre som är 50 till 65 år. Enligt undersökningen är det endast 14 procent av dessa som vanligtvis använder kondom.

Vi vill helst att de som har tillfälliga kontakter blir bättre på kondom eftersom det är ett skydd mot både oönskade gravidiet med och sexuellt överförbara infektioner. Kondomer gör inte bara sexet säkrare, den som använder kondom ger också ett bättre och tryggare intryck, säger Pelle Ullholm, sexualupplysare på RFSU.

Om True Feeling
True Feeling är en mycket tunn kondom utan doft. Den ger en hudnära känsla och är lätt att rulla på. Kondomen som är tillverkad i latex är ofärgad och har en rak form. True Feeling har en slät yta och är glidmedelsbehandlad. RFSU:s kondomer innehåller inga animaliska material och kan användas av veganer.  Rekommenderat pris är ca 99 kr och True Feeling finns att köpa på apotek, livsmedelsbutiker samt samt på utvalda internet-butiker.

Om Kådiskollen 2016
Kådiskollen 2016 baseras på resultatet från en statistiskt säkerställd undersökning som har genomförts av undersökningsföretaget NORM (Norm Research & Consulting AB) på uppdrag av RFSU. Undersökningen genomfördes online, via en så kallad accesspanel, i januari 2016. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige, Norge, Finland och Danmark mellan 15 och 65 år, som haft sex minst en gång. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 4 260 personer i undersökningen, varav 1 062 från Sverige. I undersökningen efterfrågades bakgrundsvariablerna ålder, kön, civilstånd och kondomanvändning.

För ytterligare information, pressbilder, vänligen kontakta nedan.

RFSU AB:
Anette Otterström, Brand manager Norden
Mobil: 070 – 739 87 00
E-post: anette.otterstrom@rfsu.com

RFSU Förbundet:
Pelle Ullholm, sexualupplysare på RFSU
Mobil: 073 – 981 36 54
E-post: pelle.ullholm@rfsu.se

Agency:
Suzanne Hugoson, projektledare
Mobil: 070 – 915 25 98
E-post: suzanne@agency.se

Om RFSU:
Att förändra och förbättra människors liv har varit RFSU:s drivkraft ända sedan starten 1933. Genom sexual-upplysning, utbildning och opinionsbildning vill vi slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan, i Sverige såväl som internationellt. När du köper en produkt, är medlem, samarbetar eller stödjer RFSU:s arbete bidrar du till fortsatt förändring av människors liv. Affärsidén för RFSU AB är att genom att erbjuda produkter av högsta kvalitet ge män och kvinnor ett säkert och mer lustfyllt sexliv och därmed en bättre livskvalitet. Överskottet skapar resurser för ägarna, RFSU-förbundet, att bedriva information och upplysning inom sex- och samlevnadsområde.

Bilaga:

Vilken preventivmetod använder du vanligtvis?
                                                                                                  Totalt                 15-20 år            21-35 år            36-49 år         50-65 år

Kondom                                                                                    20 %                    34 %                  25 %                  18 %               14 %
Både kondom och annat preventivmedel                                   3 %                      5 %                    5 %                    1 %                 2 %
P-piller/mini-piller/P-stav/P-ring                                                14 %                    28 %                  27 %                  10 %                 4 %
Akut P-piller                                                                                0 %                      0 %                    0 %                    1 %                 0 %
Spiral                                                                                          9 %                      3 %                    8 %                  15 %                  5 %
Litar på avbrutet samlag                                                             5 %                    18 %                    5 %                    5 %                 1 %

Litar på ”säker period”                                                                2 %                      0 %                    3 %                    2 %                  2 %
Använder inget skydd                                                               36 %                      8 %                  14 %                  36 %                63 %
Jag/min partner är gravid/vill bli gravid                                      4 %                       0 %                    9 %                    6 %                  0 %
och använder därför inget skydd
Preventivmedels-app (t.ex. Natural Cycles, P Tracker)             1 %                      0 %                     3 %                    1 %                  0 %
Annat                                                                                         6 %                       5 %                    3 %                    6 %                  8 %

Tänk dig den ultimata kondomen, hur skulle den vara?
                                                                                              Totalt                    15-20 år                21-35 år                36-49 år         50-65 år

Luktar fräscht (t.ex. doft av vanilj eller äpple)                        24 %                       29 %                       22 %                     23 %               26 %
Neutral doft (utan gummidoft)                                                41 %                       29 %                       43 %                     39 %               45 %
Extra tunn                                                                              40 %                       29 %                       48 %                     36 %               38 %