Rhenman & Partners startar ny fond: Rhenman Global Opportunities L/S

Ett aktivt long/short-aktiemandat med målet att ge 7-8% årlig nettoavkastning

Rhenman & Partners Asset Management startar den 31 maj 2016 en ny global aktiefond – Rhenman Global Opportunities L/S - som kan investera i alla sektorer världen över. Portförvaltare blir Staffan Knafve, med närmare 30 års erfarenhet som analytiker och förvaltare.

Rhenman Global Opportunities L/S kommer att göra sina investeringar baserat på aktiva val av regioner och sektorer, helt oberoende av index. Fonden ska ta 35-50 positioner, företrädesvis i större bolag. Ungefärlig placeringshorisont för långa innehav ska vara 2-4 år, medan den för kortpositioner är 6 månader upp till 2 år. Fonden ska ha en positiv grundsyn över en konjunkturcykel, med en typisk nettoexponering på 50-90%.

”Tiden är rätt för aktiv förvaltning. De senaste åren har fokus legat på passiv indexförvaltning och tekniskt orienterade produkter, samtidigt som det är svårt att få avkastning på ränteplaceringar. Det är mot denna bakgrund som vi har bestämt oss för att gå "back to basics”, det vill säga ett aktivt globalt L/S-aktiemandat, med målet att ge 7-8% årlig nettoavkastning”, säger Staffan Knafve, fondförvaltare på Rhenman & Partners.

Staffan Knafve har tidigare bland annat varit ansvarig för Carnegies globala fond-i-fond samt varit verksam som aktiechef på både Nordea Investment Management och Swedbank Robur.

Förvaltningen får även stöd av ett råd av tre välrenommerade marknadsbedömare:

• Ewa Björling, bland annat styrelseledamot i SCA och BioGaia samt handelsminister åren 2007-2014.
  • Jan Risberg, oberoende finansiell rådgivare med över 25 års erfarenhet från internationella kapitalmarknader, bland annat på Aros, SEB Enskilda och Ledstiernan.
  • Henrik Mitelman, marknadsanalytiker och strateg, samt bland annat marknadskrönikör i Dagens industri och f.d. analyschef på SEB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Carl Grevelius, Founding Partner / Head of Investor Relations
E-post: carl@rhepa.com
www.rhepa.com

Om Rhenman & Partners
Rhenman & Partners Asset Management, som grundades 2008, är en Stockholmsbaserad kapitalförvaltare med fokus på två nischfonder: Rhenman Healthcare Equity L/S, som startades 2009, och Rhenman Global Opportunities L/S, som startades 2016. Det totala förvaltade kapitalet uppgick vid årsskiftet 2015 till knappt 5 miljarder kronor. Förvaltningsteamen för de båda fonderna får stöd i sina respektive investeringsprocesser av namnkunniga rådgivare bestående av bl.a. professorer och sakkunniga med mångårig marknadserfarenhet och stora expertnätverk över hela världen.

Taggar: