Delårsrapport Januari – Mars 2017

Första kvartalet (2017-01-01 – 2017-03-31)

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 0 TSEK (0).
  • Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till -2 589 TSEK (-2 118).
  • Koncernens resultat per aktie uppgick till -0,32 SEK (-0,31).
  • Soliditeten uppgick till 91,4 % (92,8).

Med “RhoVac AB (publ)” avses RhoVac AB (publ) med organisationsnummer 559037-2271. Med ”Bolaget” eller ”RhoVac” avses koncernen, det vill säga RhoVac AB (publ) och dess helägda dotterbolag RhoVac ApS.

Definitioner

• Resultat per aktie före utspädning: Periodens resultat dividerat med det genomsnittliga antalet utestående aktier i perioden.
  • Resultat per aktie efter utspädning: Periodens resultat dividerat med det genomsnittliga antalet utestående aktier i perioden samt utestående teckningsoptioner.
  • Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

Väsentliga händelser under första kvartalet 2017

• RhoVac meddelade den 9 januari 2017 att Bolaget har erhållit godkännande för start av klinisk fas I/II-studie.
  • Den 10 januari 2017 hölls extra bolagsstämma i RhoVac, där beslut fattades om riktad nyemission om 168 521 aktier till en kurs om 8,30 SEK per aktie till Swedish Growth Fund AB.
  • RhoVac meddelade den 16 januari 2017 att Bolaget erhållit godkännande från Europapatentverket för patentansökan ”RhoC-baserad immunterapi”.
  • RhoVac meddelade den 24 januari 2017 att det japanska patentverket godkänt Bolagets kompletterande patentansökan avseende den patentansökan med nummer 2014-27.157.
  • Den 27 januari 2017 meddelade RhoVac att den riktade nyemissionen som beslutades vid extra bolagsstämma den 10 januari 2017 genomförts och registrerats hos Bolagsverket och att RhoVac genom den riktade nyemissionen tillförts cirka 1,4 MSEK före ersättning för garantiåtagande.
  • Den 8 mars 2017 meddelades att Anders Ljungqvist, VD i RhoVac, genom sitt helägda bolag RQ Solutions ApS förlängt det lock up-avtal som ingicks i samband med noteringen 2016.
  • RhoVac meddelade den 21 mars 2017 att Bolaget valt att utöka antalet kliniska avdelningar som står för rekryteringen till den kliniska fas I/II-studien, med anledning av att screening och rekrytering av patienter inte varit tillfredsställande, vilket försenat dosering av patienter.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 5 april 2017 informerade RhoVac om att den första patienten hade givits första dos med cancervaccinet RV001 i den kliniska fas I/II-studien.
  • Den 7 april 2017 publicerade RhoVac kallelse till årsstämma den 10 maj 2017. Årsredovisning finns att tillgå på Bolagets hemsida samt på AktieTorget.

Omsättning och resultat

Nettoomsättningen för det första kvartalet 2017 uppgick till 0 SEK (0) och resultatet uppgick till -2 589 TSEK (-2 118).

VD har ordet

Vi inledde året med att erhålla positivt besked från både läkemedelsverket och etikkommittén, som utfärdat godkännanden för oss att starta vår första kliniska studie i Danmark. I mars beslutade vi sedan att utöka antalet kliniker som inkluderas i rekrytering av patienter till studien, för att därigenom säkesrtälla ett högre tempo i rekryteringen. I början av april kunde vi meddela att den första patienten fått sin första dos med vårt cancervaccin RV001. Vi räknar med att studien kommer att kunna slutföras enligt plan, under första halvåret 2018.

På patentsidan har vi under perioden som gått erhållit ett formellt godkännande från EPO vad gäller ansökan som rör RV001 och det japanska patentverket godkände senare vår kompletterande patentansökan i Japan avseende cancervaccinteknologin. Sammanfattningsvis är båda patenten betydelsefulla och ger oss ett brett och utökat skydd för RV001.

Under kvartalet har vi även kunnat meddela att Swedish Growth Fund AB fullgjorde sitt garantiåtagande och tecknade aktier i RhoVac genom en riktad nyemission som tillförde Bolaget cirka 1,4 MSEK före ersättningen för garantiåtagande.

Avslutningsvis kan nämnas att jag ser på mitt innehav i RhoVac som långsiktigt och som en självklarhet, varför jag under perioden även valt att förslänga det lock up-avtal jag, genom mitt helägda bolag, ingick inför noteringen på AktieTorget.

RhoVac är ett litet bolag, men i samarbete med våra partners har vi byggt en mycket stark och kompetent organisation för att säkerställa en klinisk och regulatorisk utveckling på hög internationell nivå, samt fortsatt forskning i proteinet RhoC:s potential inom behandling av cancer.

Vi ser fram emot en fortsatt spännande vår och ett fortsatt spännande år med vår studie!

Anders Ljungqvist

VD – RhoVac AB

Denna information är sådan information som RhoVac AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 maj 2017.

RhoVac AB bedriver forskning och utveckling av immunterapeutiska läkemedel. Bolagets huvudfokus är utveckling av ett terapeutiskt cancervaccin med potential att förhindra eller begränsa metastasering vid cancer. RhoVacs första läkemedelskandidat har avslutat preklinisk fas och klinisk fas I/II-studie har inletts under våren 2017. RhoVac har sitt huvudkontor på Medicon Village i Lund. Forskningen bedrivs sedan 2007 primärt på Universitetssjukhuset i Herlev, Danmark, av ett forskarteam i världsklass inom sin nisch. RhoVac är noterat på AktieTorget sedan mars 2016 och har cirka 1 700 aktieägare. Aktien handlas under tickern RHOVAC. Läs mer på www.rhovac.com