Det japanska patentverket godkänner ytterligare patent avseende RhoVac AB:s cancervaccinteknologi

RhoVac AB ("RhoVac") meddelar idag att bolaget mottagit information om att det japanska patentverket (”JPO”) avser att bevilja ytterligare ett patent avseende RhoVac:s terapeutiska cancervaccinteknologi. Det aktuella patentet ger ett utökat skydd för RhoVac:s läkemedelskandidat, utöver det patent som beviljades av JPO i oktober 2015.  Patentet stärker bolagets patentportfölj, som redan innehåller beviljade patent i USA, Europa och Australien.

Godkännande av patent i Japan

RhoVac har erhållit information från JPO om att patentmyndigheten avser att bevilja bolagets kompletterande patentansökan avseende den japanska patentansökan nr 2014-27.157, som behandlar RhoVac:s peptidcancervaccinteknologi och andra cellbaserade vaccinteknologier. JPO avser att utfärda detta patent när bolaget under de kommande veckorna har betalat de officiella avgifterna.

Efter att bolaget får bekräftelse av godkännandet från JPO kommer det aktuella patentet – härrörande från en avdelad ansökan som lämnades in av bolaget för att maximera skyddet för RhoVac:s läkemedelskandidat RV001 för varianter samt för tillhörande vaccinteknologi – att komplettera det sedan oktober 2015 beviljade japanska patentet. För andra patent i denna familj som redan beviljats i USA, Australien och Europa, behandlas även liknande patentansökningar i USA och Kanada, med potential att ge ytterligare geografisk och tekniskt skydd för bolagets cancervaccinteknologi.

- Vi är mycket glada över att få nyheten om att JPO har för avsikt att utfärda det kompletterande japanska patentet, som ger bolaget ytterligare brett skydd av RhoVac:s RV001 läkemedelskandidat samt av annan relaterad teknologi. Beviljandet av ett sådant skydd i Japan stärker vår existerande patentportfölj och ger ytterligare täckning i en stor potentiell marknad för RV001.

Denna information är sådan information som RhoVac AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 januari 2017.

RhoVac AB bedriver forskning och utveckling av immunterapeutiska läkemedel. Bolagets huvudfokus är utveckling av ett terapeutiskt cancervaccin med potential att förhindra eller begränsa metastasering vid cancer. RhoVacs första läkemedelskandidat har avslutat preklinisk fas och klinisk fas I/II-studie inleds primo 2017. RhoVac har sitt huvudkontor på Medicon Village i Lund. Forskningen bedrivs sedan 2007 primärt på Universitetssjukhuset i Herlev, Danmark, av ett forskarteam i världsklass inom sin nisch. RhoVac är noterat på AktieTorget sedan mars 2016 och har cirka 1 700 aktieägare. Aktien handlas under tickern RHOVAC. Läs mer på̊ www.rhovac.com.