RhoVac AB erhåller preliminärt patentgodkännande från Europapatentverket

RhoVac AB ("RhoVac") meddelar att Europeiska patentverket (”EPO”) utfärdat ett så kallat ”Intention to Grant” avseende bolagets terapeutiska cancervaccin RV001. Ett ”Intention to Grant” innebär i korthet att patentverket har för avsikt att bevilja bolagets patentansökan. Beviljande av det europeiska patentet, samt patentets validering i viktiga europeiska länder, kommer ytterligare att styrka bolagets patentportfölj, i tillägg till redan beviljade patent i USA, Japan och Australien. Slutgiltigt besked från EPO kommer att föregås av vissa administrativa åtgärder.

Intention to Grant – preliminärt europeiskt patent till RhoVac
RhoVac har erhållit ett så kallat ”regel 71 (3) EPC”-meddelande från EPO. I meddelandet anger EPO sin avsikt att bevilja godkännande av RhoVac:s europeiska patentansökan med titeln "RhoC-baserad immunoterapi". Patentet är beräknat att utfärdas av EPO inom två till tre månader efter slutförandet av rutinformaliteter av RhoVac under de kommande veckorna. Formaliteterna utgörs bland annat av erläggande av en beviljandeavgift. När EPO har bekräftat att patentet slutligen har utfärdats avser RhoVac att officiellt validera patentet i ett antal strategiska och kommersiellt relevanta länder inom den Europeiska Patentkonventionen. Därigenom kompletteras de amerikanska och japanska patenten som utfärdades i oktober 2015 samt det australiensiska patentet som utfärdades i juni 2013.

- Vi är mycket glada över att få nyheten att EPO har för avsikt att utfärda ett europeiskt patentskydd som täcker RhoVac:s RV001 läkemedelskandidat. Beviljandet av ett sådant skydd i Europa stärker vår existerande portfölj av utfärdade patent och ger ytterligare täckning av de stora potentiella marknaderna för RV001.

Denna information är sådan information som RhoVac AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 oktober 2016.

RhoVac AB bedriver forskning och utveckling av immunterapeutiska läkemedel. Bolagets huvudfokus är utveckling av ett terapeutiskt cancervaccin med potential att förhindra eller begränsa metastasering vid cancer. RhoVacs första läkemedelskandidat har avslutat preklinisk fas – en klinisk fas I/IIa-studie är beräknad att inledas under 2016. RhoVac har sitt huvudkontor på Medicon Village i Lund. Forskningen bedrivs sedan 2007 på Universitetssjukhuset i Herlev, Danmark, av ett forskarteam i världsklass inom sin nisch. RhoVac är noterat på AktieTorget sedan mars 2016 och har cirka 1 700 aktieägare. Aktien handlas under tickern RHOVAC. Läs mer på www.rhovac.com.