RhoVac AB sammanfattar hösten/vintern och blickar framåt

RhoVac AB (”RhoVac”) etablerades för cirka 14 månader sedan och har nu varit ett noterat bolag på AktieTorget i drygt elva månader. Bolagets VD Anders Ljungqvist sammanfattar nedan hösten/vintern 2016 och berättar samtidigt kort om vad som kan förväntas av bolaget härnäst.

Under hösten har vi avslutat den pre-kliniska utvecklingen och vi har även avslutat både utveckling och produktion av bolagets läkemedelskandidat RV001. Den batch som ska användas i den kliniska fas I/II-studien är godkänd och klar för den första patienten. I början av november 2016 lämnade vi in ansökan om klinisk prövning till det danska läkemedelsverket och till etikkommittén, och i början av januari 2017 mottog vi det slutgiltiga godkännandet för att kunna starta studien. Första patienten förväntas att behandlas i februari 2017 och förberedelserna inför detta går som planerat.

I oktober 2016 mottog vi ett preliminärt patentgodkännande från det europeiska patentverket (”EPO”) beträffande RhoVacs läkemedelskandidat RV001 och i mitten av januari i år kom meddelandet att EPO beslutat att godkänna patentet samt att godkännandet skulle publiceras den 25 januari i år. Samma månad fick vi även meddelande om att det japanska patentverket godkänt bolagets kompletterande patentansökan vilken maximerar patentskyddet i Japan för RV001. Utöver Europa och Japan har RhoVac godkända patent i Australien och USA. Vi har således ett bra patentskydd för vår läkemedelskandidat och vår förhoppning är att vi 2017 även erhåller godkännande i Kanada.

Inför emissionen av units i februari 2016 presenterade RhoVac en mycket ambitiös utvecklingsplan för aktieägare och andra intressenter. Det övergripande målet i planen var att utveckla läkemedelskandidaten RV001 och att uppnå godkännande för klinisk prövning under 2016. Vi mottog godkännandet och startade omedelbart den kliniska studien den 9 januari 2017. Inledandet av den kliniska studien var ett mycket tillfredställande resultat av hårt arbete och jag vill gärna tacka alla medarbetare och samarbetspartners för en både professionell och dedikerad insats, som varit avgörande för att nå detta viktiga delmål.

Under perioden från den 15 november till den 6 december 2016 kunde teckningsoptionerna TO1 nyttjas. Resultatet efter nyttjandeperioden blev en nyttjandegrad om cirka 86,24 procent, vilket betyder att RhoVac tillförts cirka 8,8 MSEK före emissionskostnader. Jag vill givetvis uttrycka min tacksamhet till de som genom sitt aktieägande och nyttjande av teckningsoptioner visar intresse i RhoVac. Med kapitalet från emissionen kan vi fortsätta vår ambitiösa utvecklingsplan med fokus på att genomföra och utvärdera den nu pågående kliniska studien.

I samband med nyttjande av teckningsoptionerna erhöll RhoVac ett garantiåtagande från Swedish Growth Fund AB. Garantiåtagandet, som genom en riktad nyemission av aktier tillfört RhoVac cirka 1,4 MSEK, blev beslutat vid en extra bolagsstämma den 10 januari 2017. Den riktade nyemissionen betyder att RhoVac, utöver finansiering av den kliniska studien, även har resurser att genomföra forskningsaktiviteter inför vår nästkommande kliniska studie (fas IIb). Det är ledningens bedömning att resurserna även finansierar det löpande arbetet med stabilitetsstudier samt annan dokumentation av läkemedelskandidaten RV001 fram till den planerade fas IIb-studien.

För 2017 ligger fokus för RhoVac på den kliniska fas I/II-studien som just startat, men vi inleder även planeringen av nästkommande kliniska studie, vilken förväntas att bli en fas IIb-studie.

Ett stort tack för allt stöd under 2016 – jag önskar alla ett fantastiskt 2017!

RhoVac AB bedriver forskning och utveckling av immunterapeutiska läkemedel. Bolagets huvudfokus är utveckling av ett terapeutiskt cancervaccin med potential att förhindra eller begränsa metastasering vid cancer. RhoVacs första läkemedelskandidat har avslutat preklinisk fas och klinisk fas I/II-studie inleds primo 2017. RhoVac har sitt huvudkontor på Medicon Village i Lund. Forskningen bedrivs sedan 2007 primärt på Universitetssjukhuset i Herlev, Danmark, av ett forskarteam i världsklass inom sin nisch. RhoVac är noterat på AktieTorget sedan mars 2016 och har cirka 1 700 aktieägare. Aktien handlas under tickern RHOVAC. Läs mer på̊ www.rhovac.com     .