Europeiska medarbetare identifierar digitala möjligheter som en huvudsaklig lösning på produktivitetsbortfall

Mer än en tredjedel anser att deras företag kommer att nå sina mål inom 5 år om inga ändringar genomförs.

Ricoh Europe, London, 05 september 2017 – Europas arbetskraft ropar efter en innovativ teknologi och digitala lösningar som ska kunna öka deras produktivitet, enligt en undersökning som beställts av Ricoh Europe.

65 % av de 3 600 medarbetare som svarat på enkäten säger att automationsteknologi kommer göra att de blir mer produktiva, samtidigt som 52 % håller med om att artificiell intelligens kommer att ha en positiv inverkan på deras arbetsroll.

Medarbetarna ser e-post (41 %) och möten (37 %) som de två största tidstjuvarna under en arbetsdag. De är till och med större tidstjuvar än att pendla till jobbet (29 %). Dock är förkrossande 98 % positiva till att ny teknik ska kunna ge dem möjlighet att arbeta på ett smartare sätt. Detta inkluderar en mer direkt dataåtkomst (44 %), möjlighet att jobba hemifrån oftare (42 %) och att kunna minimera repetitiva arbetsuppgifter (41 %).

Daniel Scandurra, Director IT Infrastructure Services, Ricoh Sverige AB säger: “Det vi hör från medarbetare är samma sak som bekymrar ledningar över hela världen gällande den makroekonomiska produktiviteten. För mycket av arbetsdagen går åt till uppgifter och processer som skulle kunna automatiseras eller effektiviseras. Genom att frigöra denna tid, kommer teknologi göra att medarbetarna arbetar smartare och hjälpa dem att fokusera på att skapa mervärde till deras företag.”

Medarbetarna oroar sig för att en bristande teknologisk investering kommer att orsaka problem för företaget i framtiden. 36 % anser att om investeringar inte görs kommer företaget att misslyckas med att nå sina mål inom 5 år. Dessutom anser 46 % att deras konkurrenter redan har ett teknologiskt försprång.

Undersökningen avslöjar också att medarbetare uppfattas som avtrubbade från motivationskampanjer från ledningen. 72 % anser att den seniora ledningen endast introducerar ny teknologi om det hjälper dem att spara pengar, istället för att stärka medarbetarna.

Daniel Scandurra säger även: “Företagens beslutsfattare borde fundera långsiktigt och holistiskt på kostnaderna för sina kärnverksamheter. Att skära ner på investeringar kan ge ett kortfristigt kapitaltillskott, men fördelarna med en ökande produktivitet är ett löfte om stor återbäring under flera år.”

Mer information finns här.

-       SLUT  -

Daniel Scandurra, Director IT Infrastructure Services, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 63 31, E-post: daniel.scandurra@ricoh.se

Jack Gibson, Corporate Communications Executive, Ricoh Europe PLC
Tel: +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com

Ricoh is empowering digital workplaces using innovative technologies and services enabling individuals to work smarter. For more than 80 years, Ricoh has been driving innovation and is a leading provider of document management solutions, IT services, commercial and industrial printing, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200 countries and regions. In the financial year ended March 2017, Ricoh Group had worldwide sales of 2,028 billion yen (approx. 18.2 billion USD).

For further information, please visit www.ricoh.se