Europeiska medarbetare väldigt optimistiska visar ny undersökning

Ricoh Sverige, Solna, 21 februari 2017
I tider av förändring betraktas automatisering och digitalisering som positiva, starka influenser. 2016 var ett turbulent år, både politiskt och ekonomiskt. Men trots det är anställda i Europa överväldigande positiva till att deras företag kommer att lyckas 2017.

En ny undersökning som Ricoh Europe har beställt avslöjar att 91 procent av de anställda förväntar sig att digitalisering, ekonomisk osäkerhet och politisk turbulens ska förändra hur de kommer att arbeta den närmaste framtiden. 95 procent tror också att denna period av förändring kommer att gynna deras verksamhet.

De anställda i Europa delar även en positiv framtidstro. 59 procent förväntar sig att företaget de arbetar på kommer att befinna sig i en starkare position i slutet av året. En majoritet, 66 procent, anser att ledningen på det företag där de arbetar är beredd på att ta itu med det förändrade landskapet. Det är endast 8 procent som inte har någon tilltro till sin ledning, övriga är osäkra.

Enligt de tillfrågade medarbetarna är det teknik som kommer att stå i centrum för att möjliggöra framgång det kommande året. Effekterna av digitalisering och möjligheter/förändringar som genereras av konkurrerande innovation förväntas ha störst inflytande, därefter kommer ökad automatisering som frigör tid för medarbetare att leverera ett ökat värde.

Anställda förväntar sig att deras företag kommer att bli mer kreativa och mer ekonomiska med resurser och att de kommer att införa ny teknik snabbare. 61 procent vill att deras företag ska använda teknik för att balansera dessa förändringar. Även bättre kundkommunikation, ökad produktivitet genom samarbetsverktyg och digital teknik förväntas för att förenkla affärsprocesser.

Undersökningen levererar också en varning
I dessa tider av förändring, måste företag vara lite försiktiga så att de förblir attraktiva på arbetsmarknaden och kan attrahera de bästa talangerna som söker stabilitet i sina roller. Anställningstrygghet, gedigen finansiell uppbackning och gärna ett större företag är lockande för de arbetssökande.

– Hur människor relaterar till, engageras och utför sitt arbete håller på att förändras i grunden. Under de kommande åren kommer vi att se företag delas in i två läger. Ett med starka fundamentala processer som gör det möjligt för medarbetare att göra sitt bästa, anpassas och utvecklas. Och ett läger med de företag som skyr förändring och tyvärr leder sina anställda till ett misslyckande, säger David Mills, CEO, Ricoh Europe.

– När världen känner av effekterna av aldrig förut skådad förändring måste företagsledare fråga sig var de ser den mest fördelaktiga avkastningen på ny innovativ teknik till företaget. Vad krävs för att göra det möjligt för deras verksamhet att fokusera på långsiktiga mål, och förbli konkurrenskraftiga? Det bästa stället att börja är ofta med sina anställda, avslutar Mills.

Mer information finns på: http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/se/

Magnus Christerson, marknadsdirektör, Ricoh Sverige AB

Jack Gibson, Senior Corporate Communications Executive, Ricoh Europe PLC
Tel: +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com

LinkedIn: www.linkedin.com/company/ricoh-sverige-ab
Twitter: www.twitter.com/ricoheurope

| About Ricoh
Ricoh is a global technology company that has been transforming the way people work for more than 80 years. Under its corporate tagline - imagine. change. - Ricoh continues to empower companies and individuals with services and technologies that inspire innovation, enhance sustainability and boost business growth. These include document management systems, IT services, production print solutions, visual communications systems, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200 countries and regions. In the financial year ending March 2016, Ricoh Group had worldwide sales of 2,209 billion yen (approx. 19.6 billion USD). For further information, please visit www.ricoh.se.

Hur människor relaterar till, engageras och utför sitt arbete håller på att förändras i grunden. Under de kommande åren kommer vi att se företag delas in i två läger. Ett med starka fundamentala processer som gör det möjligt för medarbetare att göra sitt bästa, anpassas och utvecklas. Och ett läger med de företag som skyr förändring och tyvärr leder sina anställda till ett misslyckande.
David Mills, CEO, Ricoh Europe.