Hansaprint trycker Financial Times och International New York Times på världens första Ricoh Pro™ VC60000

10 juni 2016
Hansaprint, ett ledande innovativt tryckeri i Finland, som ingår i TS-koncernen, var 2014 de första i världen att köpa Ricohs nya inkjet-system Pro VC60000 för löpande bana. I dag trycker man två av världens mest prestigefulla dagstidningar.

De finska utgåvorna av Financial Times (FT) och International New York Times (INYT) trycks i dag av Hansaprint i Turenki, Finland. – När alla bitar väl var på plats kunde vi börja trycka tidningarna i Finland och vi är glada över den positiva feedback vi fått från beställarna. De tycker att det nya systemet fungerar perfekt, säger Jukka Saariluoma, Business Unit Director på Hansaprint.

Peter Slaughter, produktionschef på Financial Times, tror att den tryckta utgåvan av tidningen kommer att förbli en stark kraft och berättar att de nya utdelningstider som möjliggjorts av att tidningen nu trycks med digitalpressar har fallit i god jord. Läsarna kan nu ha tidningen i sin hand redan kl. 7 på morgonen.

Davy Drieghe, distributionschef på International New York Times, betonar hur viktigt det är för en tryckt tidning att ha en pålitlig distribution. Just detta – att läsarna får sitt exemplar av International New York Times i tid – är en av de största fördelarna med att trycka tidningen digitalt.

– Dessa positiva utlåtanden är ett bevis på den höga kvaliteten hos Pro VC60000. Hansaprint erbjuder en mängd olika lösningar och tjänster och Pro VC60000 har hjälpt dem att utöka sin produktportfölj ytterligare. Tryckpressens mångsidighet, prestanda och enhetliga tryckkvalitet, till och med på Financial Times berömda laxrosa 45-gramspapper, gör att den kan användas för en mängd olika tillämpningar, inklusive tryck av dagstidningar, säger Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG.

Vid Hansaprints anläggning i Turenki trycks Financial Times och International New York Times för distribution i Finland. En del av upplagan säljs i butik och en del distribueras till hotell och företag som Finnair. Tidningarna trycks under kvällen och natten så att läsarna kan få sitt rykande färska exemplar lagom till morgonkaffet.

En förutsägelse som slog in
När tryckpressen installerades sade Saariluoma följande:
– Jag tror att det kommer gagna våra kunder från dag ett, i och med att vi får högre tryckkvalitet och ett större utbud av substrat med den här maskinen. Men i långa loppet är den största vinsten för oss och våra slutanvändare möjligheten att producera nya innovativa produkter som vi inte har kunnat producera förut.

Detta var en förutsägelse som slagit in för Hansaprint, som idag har en omsättning på 60 miljoner euro och 250 anställda. Investeringen i Pro VC60000 visade sig vara så framgångsrik att man inom kort köpte in ytterligare en digitalpress.

Med sina två Pro VC60000-pressar trycker Hansaprint dessutom material till lojalitetsprogram, DR-utskick, kontoutdrag och böcker, och Saariluoma förutser att en betydande mängd av sådant som idag tryck med offset och laser framöver kommer att tryckas med inkjet.

| Ricoh på drupa 2016 |
Ricoh visar en rad produkter och tjänster på drupa 2016 som gör att trycksaksleverantörer kan snabba på sin verksamhetsförändring. Lösningarna som visas öppnar nya möjligheter och vägar till ökad produktivitet och lönsamhet för visionära tryckproffs. Ricoh tar med Pro VC60000 till mässan. Världens största tryckmässa pågår 31 maj - 10 juni på Messe, Düsseldorf, Tyskland, och Ricoh finns i hall 8a. Välkomna! Se filmen om Ricoh på drupa 2016: https://youtu.be/glySbg1C05U.

Tommy Segelberg, Director Nordic Operations, Production Printing Business Group, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-621 90 08, E-post: tommy.segelberg@ricoh.se

Tel: 08-734 18 68, E-post: magnus.christerson@ricoh.se

Ricoh på drupa: www.ricoh-europe.com/drupa2016

Ricoh is a global technology company that has been transforming the way people work for more than 80 years. Under its corporate tagline – imagine. change. – Ricoh continues to empower companies and individuals with services and technologies that inspire innovation, enhance sustainability and boost business growth. These include document management systems, IT services, production print solutions, visual communications systems, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200 countries and regions. In the financial year ending March 2016, Ricoh Group had worldwide sales of 2,209 billion yen (approx. 19.6 billion USD). For further information, please visit www.ricoh.se.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees.

Dessa positiva utlåtanden är ett bevis på den höga kvaliteten hos Pro VC60000. Hansaprint erbjuder en mängd olika lösningar och tjänster och Pro VC60000 har hjälpt dem att utöka sin produktportfölj ytterligare. Tryckpressens mångsidighet, prestanda och enhetliga tryckkvalitet, till och med på Financial Times berömda laxrosa 45-gramspapper, gör att den kan användas för en mängd olika tillämpningar, inklusive tryck av dagstidningar.
Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG