Huddle Concept – teknik möter design och skapar kreativa gränslösa möten

Ricoh Sverige, Solna, 19 december 2016
Många arbetsplatser har konferensrum överfulla med olika typer av utrustning som skapar en mer eller mindre rörig miljö. Ofta är också tekniken svår att hantera. Ricoh lanserar nu Huddle Concept – en stilrent designad, multifunktionell arbetsyta som inkluderar både video och en interaktiv whiteboard som möjliggör mer kreativa och interaktiva möten.

Kärnan i lösningen är den interaktiva whiteboarden från Ricoh. Genom att addera funktioner för videomöte och sammankoppling av system blir det en komplett lösning för ett kreativt samarbete. Den multifunktionella arbetsytan ger möjlighet att förmedla budskap med hand och penna direkt på visualiserade dokument. Handskriven text på tavlan kan konverteras till vanlig text med hjälp av en OCR-funktion som även gör texten sökbar. Genom delning av den interaktiva whiteboarden till flera skärmar kan flera användare skriva och rita samtidigt under ett videomöte. Det här sättet att arbeta förstärker teamarbetet och gör att användare kan hålla verkligt produktiva och kreativa möten med full interaktivitet.

Data kan sparas i skrivtavlans temporära minne och individuella PIN-koder säkerställer att informationen förblir konfidentiell. Efter mötet kan mötesdeltagare enkelt dela idéer och presentationer genom e-post, USB eller utskrift direkt från IWB:n, vilket tar bort behovet av att någon av deltagarna fotograferar tavlan.

Teknikväggen är stilrent och modernt formgiven och all hårdvara samt kablage kan gömmas inuti enheten. Den kan fås i olika utföranden både gällande färg och material och den kan skräddarsys efter individuella behov. Den är designad för att passa på olika typer av ytor – såväl i öppna ytor som i mötesrum. Lösningen ersätter alltså flera andra enheter som skrivtavlor, projektorer, projektordukar, skärmar och TV-apparater vilket gör att det blir färre enheter att hålla reda på och underhålla.

– Vi har sett behov av att kunna dela idéer och mötas oberoende av möjlighet till fysisk närvaro. Ricohs videotjänster fungerar med alla klienter på marknaden. Det spelar ingen roll om det är Skype for Business (Lync), Cisco, Polycom eller något annat. Lösningen ökar förståelsen genom förbättrad kommunikation. Den skapar också en sladdlös och stilren miljö då den är designad för att tekniken ska integreras i enheten, säger Tobias Andersson, Director Communication Services, Ricoh Sverige.

Läs mer om våra kommunikationslösningar på: www.ricoh.se

Tobias Andersson, Director Communication Services, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 33 17, E-post: tobias.andersson@ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/ricoh.sverige, www.facebook.com/ricoheurope

Ricoh is a global technology company that has been transforming the way people work for more than 80 years. Under its corporate tagline – imagine. change. – Ricoh continues to empower companies and individuals with services and technologies that inspire innovation, enhance sustainability and boost business growth. These include document management systems, IT services, production print solutions, visual communications systems, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200 countries and regions. In the financial year ending March 2016, Ricoh Group had worldwide sales of 2,209 billion yen (approx. 19.6 billion USD). For further information, please visit www.ricoh.se.

Vi har sett behov av att kunna dela idéer och mötas oberoende av möjlighet till fysisk närvaro. Ricohs videotjänster fungerar med alla klienter på marknaden. Det spelar ingen roll om det är Skype for Business (Lync), Cisco, Polycom eller något annat. Huddlewall ökar förståelsen genom förbättrad kommunikation. Den skapar också en sladdlös och stilren miljö då den är designad för att tekniken ska integreras i enheten.
Tobias Andersson, Director Communication Services, Ricoh Sverige.