Ricoh accelererar och tar sig an nya utmaningar i Västernorrland

14 mars 2016
Det globala teknikföretaget Ricoh gör två viktiga rekryteringar till Sundsvallskontoret för att tillgodose de nya krav och utmaningar som företag i Västernorrland ser idag och kan ha nytta av i framtiden.

Teknikföretaget Ricoh, kanske mest kända för att leverera lösningar inom dokument- och utskriftshantering, ser positivt på framtiden i Sundsvallsområdet och gör nu därför två strategiska rekryteringar – Magnus Olsson, som tillträder som KAM, med extra fokus på kommunikationslösningar och Ulrik Persson, som blir regionens Business Development Manager för IT-tjänster.

Magnus Olsson, kommer senast från en VD-roll på det egna företaget Servicecentralen, och har efter en lång tid i branschen skapat sig ett stort nätverk inom Västernorrlandsregionen.

– Det känns väldigt roligt att få bli en del av en global och så respekterad aktör som Ricoh efter mer än tolv år som egenföretagare, säger Magnus Olsson, Key Account Manager på Ricoh i Sundsvall.

– Jag tror starkt på att hela tiden finnas tillgänglig och sträva efter att skapa mervärde för våra kunder, och inte bara dyka upp som gubben i lådan när det är dags för upphandling. Att sätta kundens intressen främst tror jag skapar den långsiktighet som många också efterfrågar i regionen, avslutar Magnus.

Ulrik Persson, har över 30 års erfarenhet inom IT-branschen, med en bakgrund inom både Atea och IT-tjänsteföretaget CGI i regionen.

– Jag ser verkligen fram emot att få sätta Ricoh på kartan som det IT- och tjänsteföretag som det faktiskt är, säger Ulrik Persson, Business Development Manager för IT-tjänster.

– I Sundsvallsområdet är Ricoh starkt associerade med produkter för dokument- och utskriftshantering, så därför tycker jag att det skall bli både roligt och givande att få vara med och utveckla alla de relevanta IT-tjänster vi kan erbjuda regionen idag, avslutar Ulrik.

Håkan Wiklund, Sales Manager i Sundsvall ser med tillförsikt på utvecklingen i Västernorrlandsregionen och gläder sig åt de senaste rekryteringarna.

– Det är spännande tider för både näringsliv och offentlig sektor i Västernorrland och jag är väldigt glad över att nu ha Magnus och Ulrik ombord. De kommer båda bli viktiga för att kunna tillgodose alla nya behov som vi ser dyka upp, säger Håkan Wiklund.

– Ett problem som många företag i Sundsvall och övriga Norrland alltid dras med är de långa avstånden, som bland annat innebär mycket restider för företag som är beroende av att ha möten. Vi tror därför att våra produkter och tjänster för interaktiva videomöten, som innebär att man kan hålla högkvalitativa möten på distans, både skulle innebära ett lyft för näringslivet här och för miljön.

Om Ricoh
Ricoh är ett globalt teknikföretag, verksamt i över 200 länder och regioner. Företaget har över 109 000 anställda varav ca 600 i Sverige och 11 på kontoret i Sundsvall. Under 2015 hade Ricoh en global omsättning på 158 miljarder, varav ca 1,5 miljarder omsattes i Sverige. Ricoh erbjuder produkter och tjänster inom IT-infrastruktur, kommunikationssystem, dokumenthantering, digitaltryck samt grafisk kommunikation.

Mer information finns på www.ricoh.se.

Håkan Wiklund, Sales Manager, Ricoh Sverige AB
Tel: 060-663154, E-post: hakan.wiklund@ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit www.ricoh.se

Det känns väldigt roligt att få bli en del av en global och så respekterad aktör som Ricoh efter mer än tolv år som egenföretagare.
Magnus J Olsson, Key Account Manager, Ricoh Sundsvall.
Jag ser verkligen fram emot att få sätta Ricoh på kartan som det IT- och tjänsteföretag som det faktiskt är.
Ulrik Persson, Business Development Manager, IT-tjänster, Ricoh Sundsvall.