Ricoh först ut att lansera en kamera som kan streama live i 360 grader under 24 timmar

Solna 5 januari 2017
Ricoh lanserar den första 360-kameran som kan leverera upp till 24 sammanhängande timmar av helt sfäriska videoströmmar live. Kameran presenteras och demonstreras i dag i Las Vegas på mässan CES 2017, Consumer Electronics Show, årets största teknikmässa.

Kameran och tillhörande teknik kommer att säljas som Ricoh R Development Kit och den kommer att finnas tillgänglig våren 2017. Sfärisk live video förväntas att bli stort inom många områden som t.ex. underhållning, telepresence, datorseende med mera.

Direktuppspelning av helt sfärisk video är ny teknik. Innehåll, distribution och visning ligger fortfarande till stor del i sin linda. Men efter en serie betatester med olika kundgrupper som ett ledande entertainment-företag som producerat en livekonsert och ett internetgymnasium som har kört en inskrivningsceremoni där elever har deltagit via live video och VR-glasögon tror Ricoh att det finns betydande affärspotential för denna nya teknik.

Tillämpningar där en kompakt kamera med kontinuerlig, kvalitativ och helt sfärisk streaming kan användas är omfattande och Ricoh räknar med att den nya tekniken kommer att anammas av flera branscher som entertainment/underhållning, spelindustrin, utbildning, forskning och många fler. Av den anledningen kommer kameran initialt att erbjudas som en del av ett kit för att tillåta tredjepartsleverantörer att skapa applikationer som gör det möjligt att använda kameran i olika miljöer och branscher.

Med Ricohs helt sfäriska bildteknik kan RICOH R Development Kit streama sfärisk 360-gradersbild i 2K-upplösning, 30 bilder per sekund, live. Helt unikt är att videon produceras direkt i kameran i realtid i formatet Equirectangular Projection, som är standardformatet för sfäriska bilder. Filmen spelas sedan upp via HDMI® eller USB och med hjälp av en nätadapter är kontinuerlig, live videoströmning upp till 24 timmar möjligt. För att hålla kameran tunn och lätt spelar den in på ett microSD-kort.

Ricoh R Development Kit består av kamera, kamerastativ, nedladdningsbar mjukvara; development kit (SDK), plus bildkontrollverktyg och källkod.

Prototypen visas på CES 2017 i Las Vegas, i South Halls 2F, monter 26717. För mer information se: www.ricohR.ricoh.

HDMI, HDMI-logotypen och gränssnittet High-Definition Multimedia Interface är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör HDMI Licensing i USA och andra länder.
Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.

Peter Carlsson, Product Manager, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 19 15, E-post: peter.carlsson@ricoh.se

Magnus Christerson, marknadsdirektör, Ricoh Sverige AB

Linkedin: www.linkedin.com/company/ricoh-sverige-ab
Twitter: www.twitter.com/ricoheurope

| About Ricoh
Ricoh is a global technology company that has been transforming the way people work for more than 80 years. Under its corporate tagline – imagine. change. – Ricoh continues to empower companies and individuals with services and technologies that inspire innovation, enhance sustainability and boost business growth. These include document management systems, IT services, production print solutions, visual communications systems, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200 countries and regions. In the financial year ending March 2016, Ricoh Group had worldwide sales of 2,209 billion yen (approx. 19.6 billion USD). For further information, please visit www.ricoh.se.

© 2017 RICOH COMPANY, LTD. All rights reserved. All referenced product names are the trademarks of their respective companies.

Vi tror att det finns betydande affärspotential för denna nya teknik.
RICOH COMPANY, LTD