Ricoh lanserar app för mobila utskrifter via molnet

25 februari 2016
Trenden med Bring Your Own Device har medfört både möjligheter och utmaningar hos företag. Ricohs nya app för Google Cloud Print gör att företag kan anamma det nya tänket utan att tumma på säkerheten eller få problem med kompabilitet.

Teknikföretaget Ricoh lanserar nu en egenutvecklad app för Google Cloud Print som ett svar på den trend med BYOD, eller Bring Your Own Device som råder på företag runt om i världen. BYOD-fenomenet, med att anställda både förväntar sig få tillåtelse och ha tekniska förutsättningar för att kunna använda sina egna enheter i företagsmiljön, har medfört både möjligheter och utmaningar för företagen.

Google Cloud Print är en ny tjänst från Google som gör att användare kan ansluta skrivare direkt till internet och sedan skriva ut via valfri internetuppkopplad enhet, som exempelvis en dator, smartphone eller surfplatta. Med Ricohs app för Google Cloud Print kan nu företag ansluta sina Ricoh-skrivare och MFP:er till Google Cloud Print, så att anställda smidigt och säkert kan använda sina egna enheter för utskrifter på företaget.

– Vår nya app för Google Cloud Print gör att företag kan anamma ett modernt, effektivt och mobilt arbetssätt utan att tumma på säkerheten eller få problem med kompabilitet, som annars är vanliga problem med BYOD, säger Niklas Eriksson, Product Manager, Ricoh Sverige AB.

Snabba fakta om Ricohs app för Google Cloud Print:

• Tillgänglig som en engångsinstallation till Ricohs skrivare och MFP
  • Möjliggör utskrifter från valfri enhet och plats via Google Cloud Print
  • Utskriftsförfrågningar överförs säkert via HTTPS-protokoll
  • Kringgår kravet på att installera och uppdatera drivrutiner på enheter som skall kunna skriva ut

Mer information finns på www.ricoh.se.

Niklas Eriksson, Product Manager, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 33 45, E-post: niklas.eriksson@ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Vår nya app för Google Cloud Print gör att företag kan anamma ett modernt, effektivt och mobilt arbetssätt utan att tumma på säkerheten eller få problem med kompabilitet, som annars är vanliga problem med BYOD.
Niklas Eriksson, Product Manager, Ricoh Sverige AB.