Ricoh lanserar nya snabba skrivare för stora och medelstora kontor

Stockholm 21 oktober 2014 Ricoh lanserar en ny serie snabba kostnadseffektiva multifunktionsskrivare i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) lämpliga för medelstora till stora kontor som behöver snabba och proffsiga vardagsutskrifter.

MFP-serien MP 4054SP/5054SP/6054SP med svartvita A3-skrivare skriver ut upp till 60 sidor per minut och har flera användarpaneler att välja mellan. MP 4054(A)SP/MP 5054(A)SP/MP 6054SP har en stor traditionell skärm på nio tum och MP 4054AZSP/MP 5054AZSP/MP 6054ZSP har en extra användarvänlig skärm på tio tum med pek- och bläddringsfunktionalitet. Det gör att komplexa jobb kan hanteras extra snabbt och effektivt. Dessutom har de en extra port för ytterligare ett nätverksgränssnitt vilket krävs om man vill ha två nätverk, ett öppet och ett internt, men inte vill installera två enheter. Serien finns i flera konfigurationer som förbättrar hela processen från dokumentskapande till slutprodukt.

Skrivarna vaknar snabbt från energisparläge – den första utskriftssidan är klar på 2,9 sekunder. Papperskapaciteten är 4 700 ark och enheterna klarar en papperstjocklek på 300 gr/m². De har antingen en autoreverserande dokumentmatare (MP 4054SP/MP 5054SP) eller en skanner som läser av dubbelsidigt (MP 4054A(Z)SP/MP 5054A(Z)SP/MP 6054(Z)SP).

Skrivarnas energiförbrukning är väldigt låg. Andra miljöanpassningar är ett energibesparande viloläge och Energy Star v2.0-standard. Två häftesefterbehandlare finns som tillval för enkel och tidsbesparande häftesutskrift, och häftenheter med kapacitet för 1 000 eller 3 000 ark. Ricohs klammerfria häftenhet är en annan resursbesparande funktion som binder upp till fem sidor till snygga dokument.

– Multifunktionsenheterna är perfekta för kostnadsmedvetna kontor. Ricohs fixeringssystem med snabbstartsteknik minskar både återställningstiden från viloläget och uppvärmningstiden till 15 sekunder. Det kompakta formatet gör enheterna enkla att placera utan att de tar upp värdefullt kontorsutrymme, säger Carsten Jörgensen, Product Marketing Manager, Ricoh Sverige.

Mer information om Ricohs utbud av tjänster och hård- och mjukvaror finns på www.ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Carsten Jörgensen
Product Marketing Manager
E-post: carsten.jorgensen@ricoh.se
www.ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Multifunktionsenheterna är perfekta för kostnadsmedvetna kontor. Ricohs fixeringssystem med snabbstartsteknik minskar både återställningstiden från viloläget och uppvärmningstiden.
Carsten Jörgensen, Product Marketing Manager, Ricoh Sverige.