Ricohs Clickable Paper i slutomgången för FutureBook Innovation Awards 2014

Ricoh, Stockholm 20 oktober 2014 – Ricohs interaktiva utskriftslösning, appen Clickable Paper™ som förenar tryckt och digitalt material, är med i slutomgången i Booksellers FutureBook Innovation Awards 2014.

Ricohs Clickable Paper gör i princip all tryckt kommunikation interaktiv med en programvara för bildigenkänning. Det hjälper tryckerier och förlag att ge service till kunder som använder sina mobila enheter alltmer. Tidigare i år rapporterade TechCrunch att kunder nu tillbringar 2 timmar och 42 minuter per dag på sina mobila enheter. Svenskarna tillbringar nästan fem timmar i veckan på internet via sina mobila enheter.

Clickable Paper kan inkludera medialänkar till mer eller mindre allt: foton, filmer, webbsidor, e-handelsportaler, sociala nätverk och till och med telefonbaserade åtgärder som till exempel att ringa ett samtal, skicka ett mail eller öppna en karta. Användare kan hämta appen gratis från iTunes eller Google Play och få tillgång till digitalt innehåll genom att skanna tryckta bilder.

– Vi är jätteglada att Clickable Paper uppmärksammas av FutureBook Innovation Awards. Innan Clickable Paper var QR-koder det mest populära valet för att förena tryckt och digitalt material, men QR-koder är väldigt begränsade. Clickable Paper ger direktåtkomst till flertalet länkar som exempelvis produktinformation, undersökningar, nedladdningsbart extramaterial och mycket mer. Tekniken har lyckats fånga tryckeriers och förlags företagsamhet och vi förväntar oss att vi snart ska kunna presentera flera spännande samarbeten, säger Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.

– Vi har stor erfarenhet av QR-koder och när vi såg Ricohs Clickable paper förra året såg vi direkt en stor potential. Clickable Paper är mycket smartare och mer dynamiskt. För oss har det lyft det interaktiva erbjudandet flera steg. QR-tekniken är faktiskt rena stenåldern i jämförelse. Clickable Paper förser trycksaker och dess läsare med direktåtkomst till all möjlig extrainformation eller underhållning via smartphones, läsplattor och andra mobila enheter, säger Julian Barnwell, Managing Director på Barnwell Print.

Vinnarna utses den 14 november 2014 på Booksellers FutureBook Conference som hålls på Queen Elizabeth Conference Centre i London. Keynote speaker kommer att vara Tom Weldon, vd på Penguin Random House.

Mer information finns på: www.ricohclickablepaper.com.

Ricoh Sverige AB
Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se
www.ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope

| About Ricoh |Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Vi är jätteglada att Clickable Paper uppmärksammas av FutureBook Innovation Awards. Innan Clickable Paper var QR-koder det mest populära valet för att förena tryckt och digitalt material, men QR-koder är väldigt begränsade. Clickable Paper ger direktåtkomst till flertalet länkar.
Tommy Segelberg, Director Nordic Operations PPBG, Ricoh Sverige.