Ricohs färgtryckpressar för ark vinner femstjärniga BLI PRO Awards och topplacering av InfoSource

25 november 2015
Ricoh är glada över att båda våra serier digitaltryckpressar för färg, Pro™ C7110X och Pro™ C9110 har vunnit utmärkelser från Buyers Laboratory LLC (BLI) PRO Awards.

Nyheten kommer tätt efter de senaste siffrorna från InfoSource som visar att Ricoh behåller förstaplaceringen gällande antal sålda digitaltryckpressar för ark i Västeuropa. Marknadsandelen på 37,7 procent för det första halvåret 2015 placerar Ricoh 15 procentenheter före den största konkurrenten.

– Priserna vi har fått från BLI för serierna Ricoh Pro C7110X och Pro C9110, tillsammans med siffrorna från InfoSource bekräftar att flera hundra visionära tryckproffs över hela Europa har tagit rätt beslut att investera i dessa fantastiska system som nu hjälper dem att nå nya kreativitets-, kvalitets- och produktivitetsnivåer. Även i den Nordiska regionen har vi varit framgångsrika med Ricoh Pro C7110X och Pro C9110 efter premiärvisningen på Sign & Print tidigare i år. Det är glädjande för oss, för våra kunder och för våra verksamheter, säger Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG.

BLI:s rigorösa och utmanande produktionstester visar vad som särskiljer de mest framstående aktörerna. Ricohsystemen är de enda systemen som fått femstjärniga betyg för mediahantering sedan testprogrammen startades.

Ricoh Pro C9110 har vunnit BLI:s PRO Award 2016 för ”Outstanding Mid- to High-Volume Colour Production Device” för:
• Markanta hastighetsfördelar jämfört med konkurrenterna, gäller hela mediautbudet.
• Stöd för mediavikt på upp till 400 g/m², även i duplex, från alla mediakällor.
• Exceptionell mediahantering och över dubbelt så stor papperskapacitet än sina konkurrenter, vilket tillåter längre obevakade körningar.
• Klassledande efterbehandlingstillval som inkluderar intern lim- och ringbindning, stapelenhet och häftestillverkare för utfallande tryck som ger räta snygga ryggar.
• Imponerande färgkonsekvens, inga färgväxlingar överstiger Delta E 3,3 under en körning på 1 000 sidor, vare sig på bestruket eller obestruket material.
• Utmärkt detaljåtergivning i fullfärg, speciellt i områden med ljusa kontraster, och ett väldigt fint djup.

– Ricoh Pro C9110 är Ricohs snabbaste arkmatade tryckpress hittills. Dess möjlighet att kontinuerligt köra 130 sidor per minut och den imponerande bredden på mediavikt med 400 g/m² som max ger den stora fördelar jämfört med de närmaste konkurrenterna. Den kan konkurrera med betydligt dyrare produktionsenheter på vissa arbetsflöden, säger David Sweetnam, BLI:s director of research and lab services i EMEA/Asien.

– Den enastående produktiviteten och mediahanteringen Ricoh Pro C9110 visar upp har gett andra tillverkare helt nya riktlinjer. Serien kommer definitivt att vara lockande för många tryckerier och reproavdelningar, säger BLI:s Senior Analyst Ian Latham.

Ricoh Pro C7110X har vunnit BLI:s PRO Award 2016 för ”Outstanding Light- to Mid-Volume Colour Production Device” för:
• En femte tonerstation (tillgängligt på X- och SX-konfigurationer) öppnar för kreativitet som inte är möjlig med fyrfärg.
• Överlägsen produktivitet speciellt med tjockt material. En kontinuerlig hastighet på 90 sidor/minut även med media på 300 g/m², vilket överträffar alla konkurrerande enheter.
• Långa obevakade körningar tack vare en papperskapacitet som är dubbelt så stor som många konkurrenters.
• Klassledande efterbehandlingstillval som inkluderar intern lim- och ringbindning samt häftestillverkare för utfallande tryck som ger räta snygga ryggar.
• Imponerande färgkonsekvens, inga färgväxlingar överstiger Delta E 3,9 under en körning på 1 000 sidor, vare sig på bestruket eller obestruket material.
• Klassbästa densiteten på solid svart som också visade mindre färgväxling än konkurrenterna på både bestruket och obestruket material i BLI:s test för hög täckningsgrad på 100 sidor.

– Ricoh Pro C7110X visade en väldigt bra prestanda i BLI:s produktionstest. Den femte tonerstationen är verkligen en rolig förändring som klart och tydligt särskiljer den från andra tryckpressar för ark i samma klass. Den bjuder verkligen på fantastiska kreativa möjligheter som till exempel punktlackering på omslag som inte är möjligt med fyrfärg, fortsätter David Sweetnam.

– Ricoh Pro C7110X förtjänar verkligen sin femstjärniga utmärkelse. Inte bara för den förhöjda produktiviteten utan också för mediahanteringen med stöd för 350 g/m² i duplex och kontinuerlig full hastighet med 300 g/m². Dessutom trycker den 700 mm långa banners och har en mediakatalog med en hög anpassningsgrad och bra integrering med EFI:s controller, avslutar Ian Latham.

Ricoh på drupa 2016
Ricoh kommer att visa en rad produkter och tjänster på drupa 2016 som gör att trycksaksleverantörer kan snabba på sin verksamhetsförändring. Lösningarna som ska visas öppnar nya möjligheter och vägar till ökad produktivitet och lönsamhet för visionära tryckproffs. Ricoh tar också ta med Pro VC60000 till mässan. Världens största tryckmässa går av stapeln 31 maj-10 juni på Messe, Düsseldorf i Tyskland, och Ricoh kommer återigen att finnas i hall 8a. Välkomna!

| About Buyers Laboratory’s Pro Awards LLC |
In the highly complex world of production print, choosing the most suitable device is a tough task for buyers. Buyers Laboratory LLC (BLI), the world's leading independent provider of analytical information and services to the document imaging industry, makes the task easier with its unmatched expertise in evaluating devices, gained over the past 50-plus years. The PRO awards go to the best performers in BLI’s production field tests, which shed light on how these devices perform in the real world.

BLI’s field evaluations entail three days of intensive testing during which tens of thousands of impressions are printed—as many as more than 150,000 depending on the model. Devices are tested for productivity with coated and uncoated media in a wide range of weights and sizes and using various finishing options to simulate a wide variety of job scenarios. BLI technicians also evaluate image quality, including production of halftones, text and fine lines; density levels and variations; and color drift over the course of a 1,000-page print run. In addition, BLI assesses media-handling capabilities and ease of use for setting up, submitting and managing jobs; loading paper and toner; switching out operator-replaceable components; and removing misfeeds.

| About Buyers Laboratory LLC |
Buyers Laboratory LLC (BLI) is the world's leading independent provider of analytical information and services to the digital imaging and document management industry. For more than 50 years, buyers have relied on BLI to help them differentiate products’ strengths and weaknesses and make the best purchasing decisions, while industry sales, marketing and product professionals have turned to BLI for insightful competitive intelligence and valued guidance on product development, competitive positioning and sales channel and marketing support. Using BLI’s web-based bliQ and Solutions Center services, 40,000 professionals worldwide create extensive side-by-side comparisons of hardware and software solutions for over 15,000 products globally, including comprehensive specifications and the performance results and ratings from BLI’s unparalleled Lab, Solutions and Environmental Test Reports, the result of months of hands-on evaluation in its US and UK labs. The services, also available via mobile devices, include a comprehensive library of BLI’s test reports, an image gallery, hard to find manufacturers’ literature and valuable tools for configuring products and calculating total cost of ownership (TCO) and annual power usage. BLI also offers consulting and private, for-hire testing services that help manufacturers develop and market better products and consumables.

For more information on Buyers Laboratory LLC, please call +44 (0) 118-977-2000, visit www.buyerslab.com, or email david.sweetnam@buyerslab.com.

Tommy Segelberg, Director Nordic Operations, Production Printing Business Group, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-621 90 08, e-post: tommy.segelberg@ricoh.se

Tel: 08-734 33 00, e-post: magnus.christerson@ricoh.se

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Priserna vi har fått från BLI för serierna Ricoh Pro C7110X och Pro C9110, tillsammans med siffrorna från InfoSource bekräftar att flera hundra visionära tryckproffs över hela Europa har tagit rätt beslut att investera i dessa fantastiska system.
Tommy Segelberg, Nordic Operations Director för Ricoh PPBG.