Utbildningssektorn har kommit längst digitalt

Ricoh, Stockholm 13 oktober 2014 – Utbildningssektorn är den sektor som kommit längst i den digitala utvecklingen och nu närmar sig digital mognad; när verksamheten satsar på teknikdrivna initiativ och använder sofistikerade verktyg för att höja sin prestanda, hantera digitala processer och hålla tekniken uppdaterad. Det visar en undersökning som Coleman Parkes har gjort på uppdrag av Ricoh Europe. Undersökningen visar att hela 80 procent av utbildningsledarna prioriterar digital mognad, jämfört med 78 procent inom finanssektorn och offentlig sektor, och 73 procent inom vården. Utbildningsledarna är säkra på att snart nå digital mognad. 34 procent tror att de är där redan 2016 och 71 procent tror att de har nått målet 2019.

Att utbildningsledare lägger stor vikt vid digital mognad beror troligen på att utvidgade klassrum och online-kurser attraherar nya studenter. I utbildningssektorn ser 23 procent av ledarna digital mognad som sin absolut främsta konkurrensfördel, jämfört med 19 procent i finanssektorn, 17 procent i vårdsektorn och bara 6 procent i offentlig sektor. Andra fördelar som utbildningsledarna ser är effektivare verksamhetsprocesser (19 procent), enklare informationsåtkomst (17 procent) och snabbare arbetssätt (12 procent).

Men undersökningen pekar också på både ekonomiska och kulturella utmaningar. 48 procent av utbildningsledarna anser att det absolut största hindret för att nå digital mognad är kostnader. Det speglar det faktum att utbildningssektorn ofta står inför stora ekonomiska åtstramningar och att de dagligen måste välja att prioritera mellan medarbetare, lokaler och teknik. OECD-rapporten Education at a Glance 2013 visar på sänkta offentliga anslag till utbildningsinstitutioner i flera europeiska länder som Italien, Portugal, Spanien och Storbritannien.

62 procent av utbildningssektorns beslutsfattare är delaktiga i att hålla den digitala tekniken uppdaterad. Men få beslutsfattare har en tydlig vision för hur institutionerna ska nå digital mognad (71 procent). Endast den offentliga sektorn har färre. Osäkerheten kan bero på att man använder interna resurser i en större utsträckning än inom andra sektorer. Och en stor andel utbildningsledare anser att det krävs ett samarbete med en extern part för att nå digital mognad.

Fler hinder illustreras av de svårigheter utbildningsledare har att integrera medarbetare med väldigt olika teknikkunnighet i den digitala tidsåldern och att kommunicera en tydlig vision. Nästan hälften (48 procent) anser att alla verksamhetsfunktioner behöver utbildas för att nå digital mognad, samtidigt som 43 procent anser att arbetssättsförändringar krävs för att fullt utnyttja redan implementerad teknik.

– Utbildning blir allt mer digital med ny teknik i klassrummen, distansutbildningar och storskaliga öppna online-kurser. Frågan utbildningsledare står inför är; hur ser digital mognad ut på min institution och hur kan jag säkerställa att mina medarbetare och våra processer harmoniserar med den visionen? Interaktiva whiteboards i klassrummen och allt fler studenter som använder mobila enheter innebär att realtidskollaborering blir norm de kommande fem åren. Men digitaliseringen ska inte bara användas i klassrummen och online utan också för att optimera processer. Ett kraftfullt digitalt ramverk och partnersupport är avgörande om institutioner ska klara modernisering trots tighta budgetar i en miljö där de digitala möjligheterna hela tiden utvecklas, säger Ted Sjöbäck, Business Manager Education, Ricoh Sverige AB.

Mer information om hur teknik påverkar utvecklingen finns här.

Ricoh Europe PLC
Kirstie Stevens / Jack Gibson
Tel: +44 (0) 20 3033 3632 / +44 (0) 203 033 3766
E-mail: press@ricoh-europe.com
www.ricoh-europe.com

Ricoh Sverige AB
Ted Sjöbäck
Business Manager Education
E-post: ted.sjoback@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB http://www.facebook.com/RicohEurope

Ricoh is a global technology company specializing in office imaging equipment, production print solutions, document management systems and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in about 200 countries and regions. In the financial year ending March 2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,195 billion yen based on the IFRS accounting standard (approx. 21.3 billion USD).

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies transform the way they work and harness the collective imagination of their employees. For further information, please visit: www.ricoh.se

Ted Sjöbäck, Business Manager Education, Ricoh Sverige AB