254 miljoner fördelas till kulturmiljön

Riksantikvarieämbetet har fördelat 2016 års anslag för bidrag till kulturmiljövård. Merparten av de 254 miljonerna fördelas av länsstyrelserna. 32 miljoner reserveras dock av Riksantikvarieämbetet för bland annat runstensvård och konservering av arkeologiskt fyndmaterial.

Bidraget får lämnas till vård, information och tillgängliggörande av värdefulla kulturmiljöer samt framtagande av kunskapsunderlag. Ofta är kulturmiljöerna populära besöksmål som fungerar som lokala stödpunkter och bidrar med både arbetstillfällen och förståelse av lokalsamhället.

Några av satsningarna 2016:

– Till kostnadskrävande projekt i länen fördelades totalt 20 miljoner. Bland annat får länsstyrelsen i Hallands län 3 miljoner för vård och underhåll av världsarvet Grimeton, länsstyrelsen i Kronobergs län får 1,6 miljoner för restaureringen av Bergkvara ruin och länsstyrelsen i Jönköpings län får 1,5 miljoner för bland annat vård av Kristallen i Bruzaholm.

– Länsstyrelsen i Västmanland får 1,7 miljoner för akuta arbeten med stenpiren Semla i byggnadsminnet Strömsholms kanal i Fagersta kommun.

– Länsstyrelsen i Östergötland tilldelas 766 000 kronor för projektet ”Traditionella takmaterial”

– Länsstyrelsen i Västra Götaland får 750 000 för projektet ”Utvecklande skötsel i kulturhistoriskt värdefulla parker och trädgårdar”. Därutöver tilldelas 500 000 för Hantverkslaboratoriets kunskapsuppbyggande insatser vid Södra Råda gamla kyrkplats.

– I Västerbottens län tilldelas projektet ”Informationsinsatser för byggnadsvården” 250 000 kronor.

– 2 miljoner kronor reserveras för senare fördelning när det gäller bidrag till föreningen Laponiatjouttjudus för förvaltningen av världsarvet Laponia.

– 2 miljoner kronor avsätts för konservering av arkeologiskt fyndmaterial. Berörda län är Stockholms, Kalmar, Gotlands, Skåne, Hallands, Dalarnas och Västmanlands län.

Fakta
Riksantikvarieämbetet har till uppgift att varje år fördela anslaget för kulturmiljövård till länsstyrelserna. Det är riksdagen som beslutar storleken på anslaget. Kulturmiljövårdsanslaget används främst till vård av och information om kulturhistoriskt värdefulla byggnader, landskap och fornlämningar. Av anslaget fördelas senare i år åtta miljoner till landets arbetslivsmuseer.

Förklaring till Bilaga 2
Summan av fördelade medel medel till kostnadskrävande objekt år 2016 utläses under spalten "2016". Den högra spalten inbegriper totalsumman inklusive länsstyrelsens egeninsats.

Cecilia Wallin, handläggare: 08-5191 8566
Emil Schön, pressansvarig: 08-5191 8007