Arbetslivsmuseer får åtta miljoner kronor

Riksantikvarieämbetet har fördelat åtta miljoner kronor till landets arbetslivsmuseer. Det är en höjning av anslaget med två miljoner kronor jämfört med tidigare. I år har 88 projekt över hela landet beviljats bidrag .

Femörefortets fyrvaktarbostad. Föreningen Femörefortet i Oxelösund är ett av 88 projekt som får del av medlen till arbetslivsmuseerna 2016. Foto: Lars Dahlbom.

Ideella krafter i hela landet gör fantastiska insatser för att bevara och förklara industrisamhällets kulturarv. Därför känns det särskilt roligt att vi i år har möjlighet att fördela en större summa pengar än tidigare till de här verksamheterna, säger riksantikvarie Lars Amréus.

Varje år fördelar Riksantikvarieämbetet bidrag till museerna. Pengarna som ska stödja projekt som stärker deras möjligheter att bevara och bruka industrisamhällets kulturarv. I år inkom 195 ansökningar. 88 projekt runt om i hela landet får dela på de åtta miljoner kronorna. Förra året beviljades 76 ansökningar.

Bidragstagarna går att finna från Garverimuseet i Simrishamn i söder till Drängsmarks byaförening i Kåge i norr. Bland de beviljade projekten finns allt ifrån gruv-, flyg-, och fängelsemuseum till ångbåtsföreningar och smedjor. Se hela listan på alla som får bidrag på www.raa.se

Vad är ett arbetslivsmuseum?
Arbetslivsmuseerna finns över hela Sverige och kan vara mycket olika. De berättar och levandegör historien genom arbete och vardag, ofta med maskiner och tekniska system i drift. Det gemensamma är att de fokuserar på kvinnors och mäns arbete.
Det finns idag mer än 1 450 arbetslivsmuseer och d rivs i de flesta fall på ideell basis av föreningar och stiftelser som är beroende av stöd för att kunna utveckla verksamheten.

Camilla Eriksson, handläggare: 08-5191 8189, camilla.eriksson@raa.se
Emil Schön, pressansvarig: 08-5191 8007, emil.schon@raa.se