Extra anslag för undersökning av stenåldersboplats i Västervik

Länsstyrelsen i Kalmar har tilldelats 44 620 kronor av Riksantikvarieämbetet för att undersöka en nyfunnen boplats i Bjurvik, Västervik. Boplatsen härstammar sannolikt från stenåldern.

Stenåldersboplatsen som länsstyrelsen beviljats medel för att undersöka är belägen vid ett tidigare grustag inom Västra Marströmmens naturreservat. Boplatsen hittades i maj 2015. Länsstyrelsen begärde extra medel och Riksantikvarieämbetet beslutade den 19 oktober att tilldela medel ur Kulturmiljövårdsanslaget. Boplatsen är skadad av grustagsverksamheten och ligger delvis oskyddad för påverkan av vilda djur, väder och vind, vilket gör att det brådskar med att undersöka platsen. Vid en ytlig undersökning har fragment av en grönstensyxa hittats, liksom slagen flinta, kvarts och grönsten.

Om kulturmiljövårdsanslaget
Riksantikvarieämbetet har till uppgift att varje år fördela anslaget för kulturmiljövård till länsstyrelserna. Det är riksdagen som beslutar storleken på anslaget. Kulturmiljövårdsanslaget används främst till vård av och information om kulturhistoriskt värdefulla byggnader, landskap och fornlämningar. 2015 fördelas sammanlagt 251 miljoner kronor.

Cecilia Wallin, handläggare, Kulturmiljöavdelningen, 08-5191 85 66
Emil Schön, pressansvarig, tel: 08-5191 8007