Inkludering och dialog är förutsättningar för ett framgångsrikt kulturmiljöarbete

De nya kulturpolitiska målen innebär att kulturmiljöarbetets utgångspunkter bör beskrivas på ett nytt sätt. Arbetet behöver utgå från en inkluderande kultursyn och ett mångdimensionellt perspektiv. Det visar den första delrapporten i arbetet med en ny vision för kulturmiljöarbetet som lämnats till regeringen.

Förortsmiljö. Tensta. Foto: Bengt A Lundberg. CC BY

Riksantikvarieämbetet ansvarar för regeringsuppdraget om ett offensivt och angeläget kulturmiljöarbete. Uppdraget ska leda fram till en vision hur kulturmiljöarbetet ska utvecklas och vilka resultat som ska uppnås till år 2030. Uppdraget genomförs i nära samverkan med länsstyrelserna och i bred dialog med övriga berörda aktörer. Hela uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Kulturdepartementet) senast den 31 mars 2016.

Den aktuella delrapporten presenterar en nulägesanalys över hur kulturmiljöarbetet utvecklas och ger en samlad bild av dess utmaningar. Den bygger på kartläggning av länsstyrelsernas, länsmuseernas och nationella myndigheters kulturmiljöarbete. En övergripande slutsats är att det finns goda möjligheter att utveckla kulturmiljöarbetet. Andra slutsatser i rapporten:

• Kulturmiljöarbetet behöver utgå från en inkluderande kultursyn och ett mångdimensionellt perspektiv.
  • Dialogen med det civila samhället är en förutsättning för måluppfyllelse.
  • Kulturmiljöarbetet är tvärsektoriellt och sju myndigheter har vid sidan av länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet ett uttalat uppdrag.
  • Samspelet mellan nationell, regional och kommunal nivå behöver utvecklas. Uppdragen i kulturmiljöarbetet är inte tydliga och i de kulturmiljöuppdrag som finns är roll- och ansvarsfördelningen otydlig.
  • Den regionala nivån behöver utveckla samverkan.
  • En högre grad av samordning mellan länsstyrelser behövs för att öka möjligheterna att nå större effekt i kulturmiljöarbetet.
  • Förutsättningar för samverkan upplevs av aktörerna som otydliga. Dels finns oklara uppfattningar om vad samverkan är och kan syfta till dels upplevs museernas uppdragsverksamhet och osäkra resurser upplevs som ett hinder.

Ladda ner delrapporten

Knut Weibull, överantikvarie, tel: 08-5191 8004