Kulturarvsdagen – Människors värv och verk, arrangemang i Västergötland och Halland

Kulturarvsdagen 2015 tar sikte på industri- och teknikhistoria och människorna bakom. Mal eget mjöl eller prova på att väva, gå på utställning om ett försvunnet sågsamhälle eller åk med på trädgårdsutflykt i brännvinskungens land. Det är några av aktiviteterna på Kulturarvsdagen 11-13 september 2015. Runt om i landet genomförs närmare 180 arrangemang.

Riksantikvarieämbetet är huvudarrangör och samordnare av Kulturarvsdagen. Bakom arrangemangen står hembygdsföreningar, museer, länsstyrelser, stiftelser och organisationer.

Arrangemang i Västergötland:

Arrangemang i Halland:

En nyhet för i år är Lilla Kulturarvsdagen med aktiviteter även 11 och 12 september, särskilt riktade till barn och ungdomar.
– Det är en satsning för att vi vill ge barn och ungdomar en ordentlig möjlighet att ta del av kulturmiljö och kulturarv på plats runt om i landskapet, säger riksantikvarie Lars Amréus.

I Sundbyberg får barnen till exempel chansen att klä sig som folk gjorde vid 1900-talets början, medan Mölndals museum låter barn själva berätta om vardagsföremål och gå på uppfinnarjakt i museets öppna magasin.
– Kulturarvsdagen och Lilla Kulturarvsdagen är en manifestation av det stora engagemang och intresse som finns i samhället för kulturarv och kulturmiljö, säger riksantikvarie Lars Amréus.

Hör Lars Amréus berätta mer om de europeiska kulturarvsdagarna.

Ovanstående film utan skyltar.

För samtliga arrangemang i landet se: www.raa.se/kulturarvsdagen.

Arrangemangen är öppna för alla och det kostar inget av delta, utom då ordinarie entréavgift tas ut. Lilla Kulturarvsdagen äger rum 11 och 12 september, Kulturarvsdagen 13 september.

Om Kulturarvsdagen - en del av European Heritage Days
Varje år under september månad arrangeras kulturarvsdagar runt om i Europa som en del av Europarådets och Europeiska kommissionens gemensamma program – European Heritage Days. Alla 50 stater som är parter till Europeiska kulturkonventionen deltar och antalet årliga besökare uppskattas till cirka 20 miljoner på över 30 000 lokala arrangemang. Riksantikvarieämbetet är huvudarrangör och samordnare av Kulturarvsdagen i Sverige, i samverkan med Sveriges Hembygdsförbund och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd.

Agneta Gardinge, samordnare European Heritage Days, tel: 08-5191 8087, agneta.gardinge@raa.se
Emil Schön, pressansvarig, tel: 0708-83 8027, emil.schon@raa.se