Miljoner till forskning och utveckling om kulturmiljö

Riksantikvarieämbetet fördelar 13 miljoner i forsknings- och utvecklingsmedel för projekt vid universitet/högskolor och kulturinstitutioner i hela landet. Syftet är att stärka, bredda och vidareutveckla kunskapsuppbyggnaden för kulturmiljöområdet.

De beviljade projekten i Skåne:

• Perspektiv på landskap – utbildningsmodell. Regionmuseet Kristianstad. Projektet ska utarbeta en utbildningsmodell på högskolenivå för kompetensutveckling av tjänstemän i kommuner, museer, privata företag m.m. inom landskapskonventionen och landskapsplanering.
  • The role of Food and Gastronomy for a Sustainable Landscape Heritage. SLU Alnarp. Fortsatt stöd till pågående projekt som ska underlätta implementeringen av Landskapskonventionen.
  • Med historien som Kompass. Lunds universitet. Fortsatt stöd till pågående projekt som undersöker medborgarnas attityder till historia och kulturarv.

Läs mer om vilka projekt som fått anslag på www.raa.se

Fakta: Riksantikvareämbetets anslag för sektorsforskning (FoU-anslag) utlyses årligen och används för att stödja kunskapsuppbyggnad och stimulera forskning om kulturarvet och kulturmiljön. Många projekt är samverkansprojekt mellan universitet, högskolor och kulturinstitutioner. Anslaget är strategiskt viktigt för att garantera att kulturmiljöarbetet vilar på vetenskaplig grund och att forskningsområdet är levande vid högre seminarier vid många universitet och högskolor.

För mer information kontakta:
Karin Arvastson, FoU-samordnare, tel. 08-5191 8422
Lena Calderon, pressansvarig, tel. 08-5191 8007

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som arbetar med kulturmiljö- och kulturarvsfrågor.