Östersjökonferens om det sena 1900-talets arkitektur

En konferens om efterkrigstidens och det sena 1900-talets byggda kulturarv arrangeras den 28-30 september i Kiel i Tyskland. Syftet är att öka medvetenheten och kunskapen om de kulturhistoriska värdena i det sena 1900-talets byggda kulturarv i länderna i Östersjöregionen. Konferensen anordnas i samarbete mellan Riksantikvarieämbetet och den tyska delstaten Schleswig-Holstein.

Bostadshus Kiruna, Kvarteret Ortdrivaren, 1961 arkitekt Ralph Erskine Foto: Bengt A Lundberg (CCBY)

Behovet av bostäder ökar samtidigt som länderna kring Östersjön genomgår stora sociala frändringar. I den pågående stads- och landsbygdsutvecklingen riskerar delar av det sena 1900-talets byggda kulturarv att gå förlorat då ingen ännu hunnit identifiera epokens kulturhistoriska värden. Denna och andra frågor som rör efterkrigstidens byggda kulturarv kommer att avhandlas på en tredagars konferens i Kiel onsdag-fredag, 28-30 september.

Bland huvudtalarna finns professor Mart Kalm från Estonian Academy of Arts och den brittiska arkitekten Sir David Chipperfield. Även arkitekten Wessel de Jonge från Nederländerna och Susan Macdonald från Getty Conservation Institute, USA, finns med på talarlistan.

Konferensen anordnas i samarbete mellan Riksantikvarieämbetet och den tyska delstaten Schleswig-Holstein under ledning av Östersjösamarbetet Monitoring Group on Cultural Heritage in the Baltic Sea States.

Riksantikvarie Lars Amréus finns på plats under konferensen

Emil Schön, pressansvarig, 0708-83 80 27, emil.schon@raa.se