Pressinbjudan: Varför ska man bry sig om kulturmiljö? Vilka fördomar finns och vem får styra och ställa?

Den 10 mars bjuder Riksantikvarieämbetet in till konferensen "En doldis i kultursamverkan – kulturmiljö i regional kulturpolitik". Konferensen riktar sig till regionala kulturpolitiker och tjänstemän samt företrädare för länsstyrelser och regionala museer.

Kulturarv och kulturmiljö är ett socialt kapital som inspirerar medborgarna till samhällsengagemang, ökar livskvaliteten och välbefinnandet. Hur kan den regionala politiken ge förutsättningar för detta?
Dagen kommer att innehålla debatter, reflektioner och samtal med såväl politiker som chefer och tjänstemän från hela Sverige. Exempelvis debatterar regionala kulturpolitiker från olika partier om vem som egentligen styr och ställer i kulturpolitiken. Maktfördelning och samverkan är ett annat diskussionsämne under konferensen.

Som journalist är du välkommen att delta hela dagen, eller delar av den. Programmet finns på www.raa.se. Anmäl ditt deltagande till helena.hakansson@raa.se

Bakgrund:
Riksantikvarieämbetet har regeringens uppdrag att i bred samverkan ta fram en vision för kulturmiljöarbetet 2030. På konferensen ”En doldis i kultursamverkan – kulturmiljö i regional kulturpolitik” vill Riksantikvarieämbetet, genom kunskaps- och erfarenhetsutbyte, inspirera den regionala politiken till nya tag i kulturmiljöarbetet.

Birgitta Johansen, tel: 08-5191 8599, birgitta.johansen@raa.se
Anita Bergenstråhle-Lind, tel: 08-5191 8424, anita.bergenstrahle-lind@raa.se
Helena Håkansson, kommunikationschef, tel: 08-5191 8122, helena.hakansson@raa.se