Pressvisning Ny kunskap om världsarvet Birka: Jorden är röntgad och handelsplatsen återförenad med kungahuset

Ny teknik har gjort det möjligt att göra arkeologiska undersökningar utan att vända en enda tuva, vi berättar hur och visar resultaten av undersökningarna i Birka. Dykningar har avslöjat att hamnen i Birka var avancerad för sin tid. Ett nyfunnet fragment av en runsten har lagt en viktig pusselbit till Birkas historia.  Besöksmålet omfattar från och med sommaren 2014 även den kungliga platsen Hovgården, varifrån handelsstaden Birka styrdes. Nya utställningar öppnar som presenterar färsk forskning.

Välkommen på pressvisning av Birka och Hovgården den 16 maj 2014

Program

Du träffar oss som samarbetar kring världsarvet Birka – Hovgården; Riksantikvarieämbetet, Strömma, Statens maritima museer, Historiska museet och Ludwig Boltzmann Institute.

08.30                  Frukost ombord på m/s Viktoria vid Stadshuskajen i Stockholm

08.35                  Presentation av nyheter, arkeologiska forskningsresultat och världsarvets verksamhet 2014.

09.30                  m/s Viktoria avgår mot världsarvet Birka och Hovgården Representanter från de olika forskningsprojekten och institutionerna finns     ombord och kan ge fördjupad information.

ca. 10.45            Ankomst i Jungfrusund, Ekerö. Möjlig avstigning. Ca 30 min med bil till Brommaplan, eller vid ankomst till Hovgården kl 11.15. (SL-buss   312, Hovgården-Brommaplan).

11.15                  Ankomst Hovgården för guidad visning.

12.15                  Avgång till Birka, lunchmacka

12.30                  Visning av Birkamuseets nya utställning ”Plats för arkeologi”. Tid för egna upptäckter.

14.15                  Avgång till Stockholm. Möjlighet till avstigning längs vägen.

ca. 16.00            Ankomst Stadshuskajen

Följ med! Anmäl dig till Lena Calderon, Riksantikvarieämbetet, lena.calderon@raa.se

För information om innehållet är du välkommen att kontakta Lena Johansson, Riksantikvarieämbetet på tel 08-5191 8355, lena.johansson@raa.se

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som arbetar med kulturmiljö- och kulturarvsfrågor.