Problematisk tillsyn av de kyrkliga kulturminnena

Otydliga bestämmelser och bristande resurser gör att länsstyrelsernas tillsyn av kyrkliga kulturminnen varierar i landet. Nu föreslår Riksantikvarieämbetet tydligare skrivningar i lagen för att underlätta för såväl fastighetsägare som länsstyrelser.

Länsstyrelsernas tillsyn och tillståndsprövning av kyrkliga kulturminnen är inte enhetlig i hela landet. Det visar rapporten ”Översyn av regelverket om de kyrkliga kulturminnena” som Riksantikvarieämbetet gjort på uppdrag av regeringen.

Översynen visar att länsstyrelserna ofta fattar beslut om tillstånd utifrån undermåliga underlag, vilket strider mot Riksantikvarieämbetets föreskrifter.

Samtliga länsstyrelser vi varit i kontakt med uppger att de saknar tillräckliga resurser för att hantera tillsynen och tillståndsgivningen på ett tillfredsställande sätt. Risken är att kulturhistoriska värden som lagen är avsedd att skydda minskar eller till och med förloras, säger Lotta Eriksson Kockum, utredare på Riksantikvarieämbetet.

Ett av de områden som länsstyrelserna hanterar olika är tillsynen över de kyrkor som byggts från 1940 och senare. Lagtexten är idag otydlig om länsstyrelserna har ett tillsynsansvar för dessa kyrkor. Samtliga kyrkor byggda före 1940 omfattas alltid av tillsyns- och tillståndsplikt.

Riksantikvarieämbetet föreslår för regeringen att lagtexterna förtydligas och att det blir klart att tillsyns- och tillståndsplikten inte gäller för kyrkor byggda efter 1940, och inte heller för de inventarier som finns i dessa kyrkor, säger Lotta Eriksson Kockum.

Dock gäller inte detta undantag för de kyrkobyggnader uppförda 1940 eller senare som Riksantikvarieämbetet eller länsstyrelsen fattat särskilt beslut om enligt bestämmelserna i 4 kap. 4 § kulturmiljölagen, för närvarande omkring 140 stycken.

Enhetlig skydd oavsett ägare

Kulturmiljölagen infördes 1989, då Svenska kyrkan ännu inte var skild från staten. Delar av lagtexten är, utifrån dagens situation, omodern och allt fler kyrkobyggnader har annan ägare än Svenska kyrkan. Riksantikvarieämbetet föreslår därför även ett antal lagändringar som syftar till att kyrkliga minnen ska få ett enhetligt skydd oavsett ägare.

Om regeringsuppdraget

Riksantikvarieämbetet har genomfört översynen av hur länsstyrelserna tillämpar 4 kap. kulturmiljölagen inom ramen för regeringsuppdrag Ku2013/1343/KA. Översynen överlämnades till regeringen den 30 september 2015.

Lotta Eriksson Kockum, utredare, 08 – 5191 8567
Emil Schön, pressansvarig, 08 5191 8007