Riskmedvetenhet räddar kulturarv

Brand, översvämning, stöld, vandalism, vibrationer, byggverksamhet, skadedjur och ogynnsamt klimat. Riskerna är många och de kan orsaka omfattande skador på byggnader och föremål. Stora värden står på spel. Men det går att minska både risker och skador.

– Det finns mycket att vinna på att arbeta systematiskt och förebyggande. Utomlands och i andra branscher har man arbetat med riskhantering under lång tid. Vi vill lära av dem och ta fram metoder, modeller och arbetssätt för oss i kulturarvssektorn, säger Erika Hedhammar, utredare och konservator på Riksantikvarieämbetet.

Internationell expertis kommer till Stockholm

Den 1 till 3 december arrangerar Riksantikvarieämbetet en nordisk konferens på temat ”Riskhantering och kulturvård” i Stockholm. Medarbetare på museer, arkiv, kyrkan, länsstyrelser och konservatorer samlas för att ta del av metoder och verktyg för riskhantering, fallstudier och riskanalyser. Internationella forskare kommer att berätta om aktuell forskning om klimatförändringarnas påverkan, skadedjur och mögel. Man kommer också att diskutera kulturhistoriskt värde och hur man ska fokusera sina förebyggande insatser där de ger störst effekt.

– Målet är att vi ska bli bättre på att jobba strategiskt och brett med riskhantering, vi har fått önskemål om det från branschen, fortsätter Erika Hedhammar.

Konferens Riskhantering och kulturvård

1-3 december på Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Program finns här.

Du som är journalist är välkommen att delta i hela eller delar av konferensen. Anmäl dig till Erika Hedhammar, tel 08-5191 8373, erika.hedhammar@raa.se.

För mer information, kontakta Erika Hedhammar, se ovan.

Konferensen arrangeras av Riksantikvarieämbetet i samarbete med Göteborgs universitet, Disent AB och Konserveringsateljé syd AB.

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som arbetar med kulturmiljö- och kulturarvsfrågor.