Pressinbjudan: Första spadtaget för Brf Kronhöjden i Partille

Vid Kyrktorget i Partille ska Riksbyggen uppföra 74 lägenheter i Brf Kronhöjden. Den 6 december är det dags att sätta spaden i marken. På plats är bland andra Stefan Svensson, kommunstyrelsens ordförande, Jörgen Hermansson, förvaltningschef samhällsbyggnadskontoret och Anders Sandberg, marknadsområdeschef.

– Partille befinner sig i en stor förvandling från förort till en attraktiv och hållbar förstad. Från Riksbyggens sida är vi glada över att få vara en del av den utvecklingen och därför känns det extra roligt att starta bygget av Brf Kronhöjden, säger Anders Sandberg, marknadsområdeschef på Riksbyggen.

Brf Kronhöjden kommer inte bara bli ett vanligt bostadshus utan ett landmärke och en symbol för det nya moderna Partille. Riksbyggen är sedan 1940 en samhällsbyggare och hållbarhetsfrågorna finns med i alla våra processer, från markförvärv till färdiga bostäder och sedan vidare till de boendes vardag när fastighetsförvaltningen tar vid.

Till exempel är all Riksbyggens nyproduktion i flerbostadshus certifierad enligt Miljöbyggnad silver. Inför varje projekt genomförs en ekosystemtjänstanalys av marken med hjälp av ett prisbelönt analysverktyg.

Se film om ekosystemtjänster

Det nya Partille är på väg att ta form. Det innebär många nya bostäder, spännande landskapsförändringar som till exempel lek- och aktivitetsparken vid Säveån, utbyggd kommunal service och ett modernt tilltalande centrum.

– Vi är stolta över att få vara med och bygga upp Partilles identitet som en hållbar kommun i framkant, säger Anders Sandberg.

Media är varmt välkomna att vara med under spadtaget!

Dag och tid: 6 december kl 11.30
Plats: Kyrktorget i Partille

Hålltider
11:30 Inledning
Riksbyggens säljare Carina Ekenram Hagh hälsar alla välkomna.
Riksbyggens Marknadsområdeschef Anders Sandberg berättar om projektet.
Kommunstyrelsens ordförande Stefan Svensson och Förvaltningschef samhällsbyggnadskontoret Jörgen Hermansson har ordet.
Första spadtaget
12:00 Lunch