Riksbyggen bygger nya bostäder vid Masthuggskajen

Utvecklingen av Masthuggskajen i Göteborg tog ett steg närmare genomförande när byggnadsnämnden den 6 februari godkände detaljplanen för Järnvågsgatan. Mellan Järntorget, Långgatorna och hamnen kommer 1 300 bostäder, 5 000 – 6 000 arbetsplatser, restauranger, skolor och hotell att växa fram.

Riksbyggen är en av aktörerna som tillsammans ska uppföra cirka 1 300 nya bostäder, i olika upplåtelseformer, vid Masthuggskajen.

– Masthuggskajen ska bli en stadsdel för alla och som sjuder av liv när bostäder, arbetsplatser, restauranger, skolor och hotell blandas och där social hållbarhet är viktig del. Riksbyggens företagsidé är att skapa attraktiva och hållbara bostäder för alla och med den som utgångspunkt ser vi fram mot arbetet att tillsammans med våra samarbetspartners utveckla Masthuggskajen, säger Mikael Ahlén, marknadsområdeschef för Riksbyggen Bostad i Göteborg.

– Nu fortsätter arbetet med antagandeprocessen vilket innebär att vi skall till Kommunstyrelsen för godkännande och därefter till Kommunfullmäktige för antagande, säger projektledare Åsa Vernersson, Älvstranden Utveckling.

Masthuggskajen ingår i detaljplanen för Järnvågsgatan. Området ska utvecklas med nya bostäder, arbetsplatser och mötesplatser för kultur och nöje. Det nya området binds samman med den befintliga strukturen i Masthugget, Majorna och Linné och därmed skapas en blandning av gammalt och nytt.

– Det handlar om att ta vara på det positiva och tillföra mer, att skapa krockar och det oväntade. Här ska alla känna sig välkomna, säger Åsa Vernersson.

Målet för Masthuggskajen är att det ska bli en del av en levande blandstad där det ska finnas bostäder med olika upplåtelseformer, mötesplatser och grönytor. Masthuggskajen utvecklas av Göteborgs Stad och ett konsortium bestående av Riksbyggen, Elof Hansson Fastigheter, Folkets Hus Göteborg, NCC, Stena Fastigheter Göteborg och Älvstranden Utveckling.

Projekt Masthuggskajen är en del av vision Älvstaden, ett av Nordens största stadsutvecklingsprojekt. En ny stadskärna ska växa fram längs båda sidor Göta älv. Målet är att skapa 25 000 lägenheter och 45 000 nya arbetsplatser och ge göteborgarna tillgång till vattnet.

Mikael Ahlén, marknadsområdeschef för Riksbyggen Bostad i Göteborg, 031-704 68 63
Therese Berg, hållbarhetschef på Riksbyggen, 08-698 41 88

---------------------