Riksbyggen inhämtar internationell inspiration för skapande av ungdomsbostäder i Göteborg

Vid Lindholmshamnen i Göteborg planerar Riksbyggen för 250 ungdomslägenheter i en kooperativ hyresrättsförening, något som inte prövats i Sverige tidigare. Riksbyggen har nu studerat hur liknande koncept används runt om i Europa.

Under en utbildning i Tyskland fick Riksbyggen chansen att ingå i ett större internationellt utbyte mellan unga tjänstemän som verkar inom bostadssektorn med särskild fokus på bostadslösningar för utsatta samhällsgrupper. Temat på utbildningen låg på nutida utmaningar för Europa med en åldrande befolkning, ökade energieffektiviserings krav, allt kvickare digitalisering samt ökade socioekonomiska klyftor.

Utbildningen bedrevs på ett interaktivt sätt där akademisk kunskap varvades med erfarenhetsbaserad kunskapsspridning. Från Riksbyggen deltog projektledaren Pierre Strömbäck som till vardags arbetar med att utveckla ett nytt bostadskoncept med kooperativa hyresbostäder för unga vuxna med begränsad ekonomi vid Lindholmshamnen i Göteborg.

Riksbyggen i Göteborg planerar för 250 kooperativa hyresbostäder i det nya projektet. Det blir ett nytt kvarter med ytsmarta lägenheter i storlek från cirka 25 kvadratmeter till 120 kvadratmeter, 1 till 6 rum och kök. Bostäderna i Lindholmshamnen byggs för personer som är mellan 18-30 år. Bostäderna ska upplåtas med kooperativa hyresrätt med låga insatser, som gör att lägenheterna kan efterfrågas av unga vuxna med begränsad ekonomi. På så sätt kan även dessa unga ta ett första steg in på bostadsmarknaden.

– På utbildningen fick jag möjligheten att träffa branschkollegor från Spanien, Frankrike, Italien, Holland, England, Tyskland, Litauen och Finland för att lära mig mer om hur de jobbar med att skapa bostäder för samhällsgrupper som har svårt att få tag på en bostad, berättar Pierre Strömbäck.

Under en veckas tid deltog Pierre Strömbäck på utbildningen för ”Young professionals” i Bochum, Tyskland. Utbildningen arrangerades av EBZ (European Education Centre for the Housing and Real Estate Sector) i samarbete med EFL (European Federation for Living) och Housing Europe (European Federation of Public, Cooperative and Social Housing).

– På många håll i Europa finns liknande problem som i Sverige med för låg rörlighet och svårighet för många grupper att komma in på bostadsmarknaden. I Spanien provar man till exempel att kombinera bostäder för unga med bostäder för äldre. Det ger fler bostäder till unga och ökad social trygghet för de äldre. Detta är bara ett exempel på innovativa lösningar som jag kom i kontakt med under utbildningen, säger Pierre Strömbäck.

– Det ligger helt i linje med Riksbyggens roll som långsiktig samhällsutvecklare att våga prova nya modeller för att ta fram bostäder som sänker tröskeln för unga personer att komma in på bostadsmarknaden. Det är också viktigt att bredda våra medarbetares kompetens vilket utbildningen som vår projektledare Pierre deltog i är ett bra exempel på, säger Mikael Ahlén, marknadsområdeschef på Riksbyggen Bostad i Göteborg.

Pierre Strömbäck, projektledare på Riksbyggen, 072-708 50 41
pierre.stromback@riksbyggen.se