Riksbyggen lanserar världens första trygghetsdofter

Åtta av tio svenskar anser att doften i ett hem är viktig för att skapa en hemkänsla, enligt en Sifo-undersökning som Riksbyggen gjort. Som ett led i arbetet med Trygghetsfilosofin vid bostadsköp lanserar nu Riksbyggen en kollektion med fem rumsdofter som doftar trygghet.

Tidigare i år utökade Riksbyggen sitt redan omfattande skyddsnät som gör att kunden kan känna sig trygg med sin bostadsrättsaffär – trygghetsfilosofin. Ersättning för dubbel boendekostnad i upp till 12 månader, möjlighet att flytta fram tillträdesdag och avbokningsskydd är nya delar i Riksbyggens trygghetsfilosofi.

– Trygghet är inte bara hårda fakta, även om det förstås är basen i vår trygghetsfilosofi. Trygghet är också en känsla som berör alla våra sinnen och inte minst doftsinnet. En av de tryggaste dofterna är den vi möter när vi öppnar dörren till vårt hem. Riksbyggen har tagit fram fem unika trygghetsdofter, säger Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef i Riksbyggen Stockholm/Uppsala/Norr.

Riksbyggens trygghetsdofter kommer att finnas på utvalda lägenhetsvisningar framöver.

Svenskarnas topplista över trygghetsdofter, enlig Riksbyggen/Sifo

1. Bullar & nybakat
2. Blommor
3. Syrén
4. Skog
5. Kaffe
6. Gräs
7. Hav
8. Sommar
9. Mat
10. Liljekonvalj

De tillfrågade har fått svara på en öppen fråga om vilka dofter som ger en trygghetskänsla. Läs mer om undersökningen i bifogad dokument, se nedan.

Trygghetsdofterna som Riksbyggen har tagit fram tillverkas av doftsskaparna Collect & Bottle.

Så doftar trygghet:

Eau de kaffe och kaka - som en fruktig efterrätt och en god kopp kaffe.

Eau de blomlåda - Som balkongens blomlåda med gröna blad en sommarkväll.

Eau de öppet fönster - som gran, mark och höstbrasa utanför ett öppet fönster.

Eau de vinylsamling - som vinylsamlingen du bläddrade genom som barn.

Eau de hamam - som ett blommigt hemmaspa.

Mathias Sandberg, marknads- och försäljningschef på Riksbyggen Stockholm/Uppsala/Norr, 08-553 635 11