Riksbyggen och HSB förkastar höjning av reavinstskatten och vill ha varierad fastighetsavgift

- Förslagets utformning innebär att ett stort antal bostadsrättsföreningar inte får någon som helst sänkning av den löpande beskattningen, samtidigt som bostadsrättsföreningar i mycket attraktiva lägen i storstadsområdena får en mycket stor sänkning av sin löpande beskattning. Det är en situation som upplevs mycket orättvis, säger Jan Hellman som är bostadspolitisk expert på HSB Riksförbund.

I likhet med en lång rad andra remissinstanser tar HSB och Riksbyggen avstånd från förslaget om höjd reavinstskatt.

- En höjning av reavinstskatten innebär att det blir inlåsningseffekter som medför försämrad rörlighet på bostads- och arbetsmarknaden, säger Mårten Lilja, tillträdande utredningschef på Riksbyggen.

Kontakt och kommentarer: Mårten Lilja, Riksbyggen, 070 235 00 95 eller Jan Hellman, HSB Riksförbund, 070 546 30 11

Om oss