Riksbyggen skriver ny historia i Väveribolagets gamla lokaler

100 år efter att Väveribolagets lokaler restes får fastigheten, Viskaholm ny kostym. Riksbyggen och dotterbolaget 7-fast flyttar in i gemensamma lokaler i fastigheten för att tillsammans skapa ny historia.

Den välvda byggnaden, Viskaholm, byggdes 1913 och är sedan dess ett landmärke som rymmer hela Borås textilhistoria. Det anrika fabrikshuset har under de senaste 100 åren fungerat som att nav för alla de arbetstillfällen textilindustrin har inbringat och vid mitten av 1940-talet hade Wäfveribolaget cirka 2800 anställda.

I samband med renoveringen av Viskaholm kommer Riksbyggen och dotterbolaget 7-fast flytta in i gemensamma lokaler. Åsa Martinsson, områdeschef på Riksbyggen är förväntansfull och säger att flytten kommer förenkla deras vardag.

– Det kommer att underlätta för våra kunder att besöka oss och vi kan erbjuda en attraktiv arbetsplats för våra medarbetare. De nya lokalerna har generösa ytor och flera rum för olika typer av möten. Vi vill också kunna erbjuda våra kunder ändamålsenliga mötesrum. Vi är stolta över att få förvalta och utveckla vackra lokaler med en betydelsefull historia för Borås Stad, understryker hon.

Tommy Prissberg, Marknadsområdeschef på Riksbyggen Sydväst, säger att flytten är viktig för att kunna utveckla erbjudandet till kund från nybyggnation till förvaltning. Han ser fram emot flytten till de nya lokalerna på Viskaholm, som ger mervärde till personal och kunder.

– Det är en attraktiv fastighet med en lång och betydelsefull historia. Men framförallt är det viktigt för oss att vara där kunderna är och att ha en unik placering nära resecentrum, parkeringar och city.

Riksbyggen är också delägare i fastigheten Viskaholm. Därför avslutar Tommy Prissberg med att berätta att det fortfarande finns plats för två till tre hyresgäster. Den som ansluter nu får möjligheten att själv skapa en arbetsmiljö anpassad efter sin verksamhet.

Kontaktpersoner
Tommy Prissberg, marknadsområdeschef på Riksbyggen Bostad, 033-20 25 61, tommy.prissberg@riksbyggen.se

Åsa Martinsson, marknadsområdeschef för Riksbyggen i Knallebygden och vd för 7-Fast AB, 070-672 00 52, asa.martinsson@riksbyggen.se

Fakta Viskaholm